Nederlands - Taalbeschouwing, waaronder strategieën - kerndoel 12 - Groep 7 en 8 - Doorkijkje


De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden. Onder 'woordenschat' vallen ook begrippen die het leerlingen mogelijk maken over taal te denken en te spreken.


Groep 7 en 8


Doorkijkje Een woordweb over de waterkringloop

Rond de zaakvakken heeft juffrouw Lucy een aantal woorden geselecteerd. Vandaag gaat de klas het hebben over het begrip 'waterkringloop'. Vorige week is dit begrip aan bod gekomen tijdens de aardrijkskundeles. Bij dit begrip maken ze eerst samen een woordenweb.

Op het midden van het bord staat 'waterkringloop' geschreven. Lucy vraagt aan de klas waar ze aan denken bij dit woord. Anita noemt 'rivier'. De juf laat haar naar het bord komen en het opschrijven. Ze trekt een lijn tussen waterkringloop en rivier. Zo worden er nog meer woorden genoemd: zee, waterdieren, grondwater, zee, kanaal, etc. Ook deze woorden worden aan het web toegevoerd.

Hierna kunnen de kinderen op basis van het woordenweb een kort verhaaltje schrijven over hoe de waterkringloop werkt.