Proces
Nu de nieuwe kerndoelen in concept klaar zijn, ontwikkelen we tussen 2025 en 2027 ook leerlijnen en inspirerende voorbeeldmaterialen. Met leerlijnen en voorbeelden bieden we scholen een waardevol instrument om het nieuwe landelijke curriculum te vertalen naar de dagelijkse onderwijspraktijk.
Leerlijnen maken het curriculum concreet en toepasbaar in de praktijk, op alle niveaus van het funderend onderwijs. Een meer technische definitie is:
Een leerlijn is een beredeneerde volgorde en opbouw van aan te bieden leerinhouden in de richting van een einddoel, met een oplopende moeilijkheidsgraad.
Proces
Zo ontwikkelen we de eerste leerlijnen voor het onderwijs:
- In 2025 zijn we gestart met de conceptleerlijnen voor Nederlands en rekenen en wiskunde. Deze conceptleerlijnen consulteren we vervolgens op diverse scholen.
- In maart 2026 vindt de consultatiefase plaats met schoolleiders, leraren Nederlands, rekenen en wiskunde, taal- en rekencoördinatoren en interne begeleiders uit het po, vo en (v)so. Zij gaan in gesprek over de bruikbaarheid van de conceptleerlijnen en hoe deze in te zetten in het onderwijs. Met de consultatiefase zorgen we dat we, door feedback, bruikbare en praktische leerlijnen opleveren voor het veld. Ter ondersteuning van deze leerlijnen ontwikkelen we voorbeelden en materialen.
- In de zomer van 2026 publiceren we de eerste leerlijnen op de website van SLO. Dit zijn de leerlijnen voor Nederlands en rekenen en wiskunde in het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs. Niet alleen scholen profiteren van de leerlijnen, maar ook uitgeverijen, toetsontwikkelaars en andere onderwijsprofessionals.
Meld je nu aan!
Ben je een taal- of rekencoördinator, vaksectievoorzitter, intern begeleider of schoolleider? Werk je in het po, so, in de onderbouw van het vo of vso? En ben je ook benieuwd naar de ontwikkelde leerlijnen bij de nieuwe kerndoelen Nederland en rekenen en wiskunde?
Meld je dan nu aan voor de consultatiefase in het voorjaar van 2026.