Ontwikkeling leerlijnen

5 oktober 2025

Werk mee aan de nieuwe leerlijnen Nederlands en rekenen en wiskunde. Jouw stem telt!

Ben je een taal- of rekencoördinator, vaksectievoorzitter, intern begeleider of schoolleider? Werk je in het po, so of in de onderbouw van het vo of vso? En ben je ook benieuwd naar de ontwikkelde leerlijnen bij de nieuwe kerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde?

Meld je dan nu aan voor de consultatiefase in het voorjaar van 2026! Je hoort later of je geselecteerd bent.

contactpersoon

Johan van Driel 270

Ontwikkeling van de leerlijnen

Bij de nieuwe kerndoelen ontwikkelen we de komende jaren, samen met betrokken scholen, leerlijnen en voorbeelden voor alle leergebieden. De leerlijnen hebben geen wettelijke status. Het is vooral een waardevol instrument om de nieuwe kerndoelen te vertalen naar een krachtig, samenhangend en schooleigen curriculum. Leerlijnen maken het curriculum concreet en toepasbaar in de praktijk.

In het voorjaar van 2026 zijn de eerste leerlijnen voor Nederlands en rekenen en wiskunde in concept klaar. Taal- en rekencoördinatoren, vaksectievoorzitters, intern begeleiders en schoolleiders uit het po en so, de onderbouw van het vo en het vso nodigen we van harte uit om mee te denken. Centraal staat de vraag: Hoe bruikbaar zijn de ontwikkelde leerlijnen Nederlands en rekenen en wiskunde in de praktijk?

Wat gaan we doen in de consultatiefase?

In maart 2026 organiseert SLO drie bijeenkomsten om de ontwikkelde leerlijnen Nederlands en rekenen en wiskunde voor te leggen aan het onderwijsveld. Jouw feedback helpt om de leerlijnen verder aan te scherpen, zodat ze straks zo goed mogelijk aansluiten bij de onderwijspraktijk. Je gaat in gesprek met de curriculumontwikkelaars van SLO en met collega’s uit het hele land.

De consultatiefase van de leerlijnen Nederlands en rekenen en wiskunde bestaat uit drie stappen:

Wie zoeken we?

We zoeken deelnemers met een brede blik op het schoolcurriculum, bijvoorbeeld:

  • po: coördinatoren rekenen en taal/ib’ers, of schoolleiders.
  • so: coördinatoren rekenen en taal/ib’ers, of schoolleiders.
  • onderbouw vo: voorzitters vaksecties Nederlands en wiskunde, schoolleiders, of teamleiders.
  • onderbouw vso: coördinatoren Nederlands en wiskunde, ib’ers, schoolleiders, of teamleiders.

Waarom je dit niet wilt missen?

  • Een primeur: ontdek als eerste de ontwikkelde leerlijnen bij de kerndoelen.

  • Gesprekken met de ontwikkelaars: de mogelijkheid om rechtstreeks in dialoog te gaan met de curriculumontwikkelaars.

  • Praktische handvatten: krijg inzicht in wat er verandert en hoe je in je onderwijspraktijk hiermee kan omgaan.

  • Financiële vergoeding: deelname levert ook een vergoeding op voor je school.

Praktische informatie

De consultatiedagen vinden plaats op de volgende data en locaties:

  • 3 maart 2026   - Utrecht
  • 5 maart 2026   - Eindhoven
  • 10 maart 2026 - Zwolle

Elke bijeenkomst is van 09:30 - 16:00 uur. Uiteraard zorgen we voor een goede lunch.

We verwachten dat iedere deelnemer ongeveer 12 uur besteedt aan de consultatiefase. Dit is inclusief deelname aan een bijeenkomst. Deelname levert ook een vergoeding op voor je school. Per leergebied ontvangt de school een vergoeding van 1.000 euro, waarbij maximaal twee deelnemers zich kunnen aanmelden per leergebied.

We selecteren op een brede representatie op basis van de informatie die in het aanmeldformulier is ingevuld. Na de selectie ontvangen scholen meer informatie.

Meld je nu aan!

Doe en praat mee over de leerlijnen Nederlands en rekenen en wiskunde!

Wil je bijdragen aan de leerlijnen van de toekomst? Zorg dan dat je erbij bent en meld je aan!

Toelichting: Stap 1

In maart 2026 organiseren we drie regiobijeenkomsten in het land. Tijdens de regiobijeenkomsten lichten we de leerlijnen toe en gaan we er met elkaar over in gesprek. Ook gaan we praktisch aan de slag met de leerlijnen aan de hand van een casus.

Toelichting: Stap 2

Na de bijeenkomst ga je op jouw school aan de slag. Je gaat met meerdere collega’s uit je vakgroep/leergebied of team in gesprek over de leerlijnen en voert samen een opdracht uit. De gezamenlijke bevindingen leg je vast en koppel je digitaal terug aan SLO.

Toelichting: Stap 3

We bekijken en wegen alle feedback op de leerlijnen Nederlands en rekenen en wiskunde zorgvuldig. Het resultaat van deze analyse gebruiken we om de set leerlijnen aan te scherpen en een definitieve set leerlijnen op te leveren.

Zo zorg je ervoor dat de leerlijnen bij de kerndoelen straks aansluiten bij het onderwijs, zodat leerlingen optimaal worden voorbereid op hun toekomst.