Kansengelijkheid
Kansengelijkheid in het onderwijs
Als leraar of schoolleider zie je dagelijks hoe groot de invloed van achtergrond, thuissituatie en taalvaardigheid is op de kansen van je leerlingen. En hoe ingewikkeld het is om daar recht aan te doen in de praktijk. Toch maakt juist het onderwijs het verschil.
De werkelijkheid is weerbarstig: onderzoeken tonen aan dat schoolsucces nog steeds sterk samenhangt met de achtergronden van leerlingen, zoals het inkomen of opleidingsniveau van hun ouders. Hoe het onderwijs is ingericht en verwachtingen van leraren spelen hierin een belangrijke rol.
Voor gelijke kansen is het soms nodig om leerlingen verschillend te behandelen.
Wat kun jij doen?
Kansengelijkheid vergroten vraagt om bewuste keuzes, in de les, bij het volgen van je leerlingen, in gesprekken met ouders en in het schoolbeleid. Op deze pagina vind je inzichten, voorbeelden en handvatten op deze drie niveaus:
- Het onderwijsstelsel: hoe nationale keuzes, zoals de doorstroomtoets en vroege selectie en het curriculum kansengelijkheid beïnvloeden.
- De school: welke rol schoolcultuur, zorgstructuren en beleid spelen.
- De leraar: hoe je in je dagelijks handelen werkt aan meer gelijke kansen voor al je leerlingen.
Kijk verder op de themapagina en ontdek wat jij kunt doen, in de klas of in je school.
Meer lezen:
- Werk maken van gelijke kansen. Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs. (2020) Didactief onderzoek.
- Hoogeveen, K., Jepma, IJ. & Studulski, F. (red.) (2017). Kansen bieden in plaats van uitsluiten. Jubileum uitgave Sardes 1992-2017. Utrecht: Sardes.