Rekenen en wiskunde op school
Zodra je zicht hebt op de landelijke eisen, kun je gaan kijken in hoeverre je aan die eisen voldoet en wat je daarbij als team belangrijk vindt. Wat gaat goed en wat verdient aandacht? Welke keuzes kun je als school maken?
Verken met je team de kwaliteit van je reken- en wiskundeonderwijs - po
Wil je met je team je reken- en wiskundeonderwijs verbeteren? Zet dan deze Teamgids in en maak met je collega's een eerste verbeterslag. Laat je tijdens drie bijeenkomsten inspireren door de rijke inhoud en werk samen op basis van gedeelde ideeën van je team, planmatig en onderbouwd. Zo kom je tot een stevige basis voor je reken- en wiskundeonderwijs!
Je geeft ook meteen invulling aan de nieuwe standaard Basisvaardigheden (OP0) van de Inspectie.
Wat gaat goed en wat verdient aandacht? - so/s(b)o
Naar aanleiding van het peilingsonderzoek voor po heeft SLO in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs een reflectiewijzer ontwikkeld. Het is een hulpmiddel voor schoolteams om met elkaar in gesprek te gaan over de kwaliteit het onderwijs. Het doel is:
- teams meer bewust te maken van het belang van hoge verwachtingen en het stellen van hoge doelen;
- suggesties en behulpzame verwijzingen te geven om meer uit jouw reken-wiskundeonderwijs te halen.
Ga in gesprek met je team - po
Beleid werkt als het breed wordt gedragen. Voor een breed gedragen beleid met gedeelde prioriteiten, is het goed om als team uitgebreid met elkaar in gesprek te gaan over het reken- en wiskundeonderwijs. De prioriteitenspellen bestaan uit gesprekskaartjes en bieden een werkvorm die veel basisscholen met succes gebruiken. Je vindt hier een geactualiseerde versie van het originele prioritentenspel (2016) en een variant die gericht is op de (potentieel) sterke rekenaars.