Rekenen en wiskunde op school

25 september 2025

Zodra je zicht hebt op de landelijke eisen, kun je gaan kijken inVergrootglas 150x150 schuin hoeverre je aan die eisen voldoet en wat je daarbij als team belangrijk vindt. Wat gaat goed en wat verdient aandacht? Welke keuzes kun je als school maken?

Verken met je team de kwaliteit van je reken- en wiskundeonderwijs - po

Wil je met je team je reken-wiskundeonderwijs verbeteren? Wil je meer inzicht krijgen in wat jullie op school al doen? En wil je onderzoeken of dat past bij kenmerken van goed reken-wiskundeonderwijs? De Teamgids Rekenen-Wiskunde gaat je daar in drie bijeenkomsten bij helpen.

Laat je inspireren door de rijke inhoud en werk samen op basis van gedeelde ideeën van je team; planmatig en onderbouwd. Zo kom je tot een stevige basis voor je reken-wiskundeonderwijs en geef je ook direct invulling aan de nieuwe standaard Basisvaardigheden (OP0) van de Inspectie.

Wat gaat goed en wat verdient aandacht? - po, s(b)o

“Hoe kan ik in een vergadering een goed gesprek voeren over rekenen en wiskunde?” Daar kan de Reflectiewijzer rekenen-wiskunde je bij helpen. In de Reflectiewijzer vind je gespreksvragen over bijvoorbeeld het volgen van de ontwikkeling van leerlingen en ondersteuning van de leraren. Je hoeft niet alle vragen te behandelen, maar kan zelf kiezen wat voor jouw school relevant is. Zo heb je een goede basis om het gesprek met je team te voeren. En wil je verder met een onderwerp aan de slag gaan? Kijk dan naar de verwijzingen voor tips en verdiepende informatie.

Ga in gesprek met je team - po

Waar begin je met het verbeteren van het reken-wiskundeonderwijs op je eigen school? Hoe zorg je dat schooleigen beleid breed gedragen wordt? Door met elkaar in gesprek te gaan aan de hand van de stellingen uit het Prioriteitenspel beleid rekenen en wiskunde.

Samen met je team bepaal je wat bij jullie op school al goed in orde is en wat nog niet. En in welke mate is de stelling van invloed op jullie eigen reken-wiskundeonderwijs? Zo kom je tot gedeelde prioriteiten en breed gedragen beleid.

Ook de sterke rekenaar verdient betrokkenheid in beleid - po

“Voor sterke rekenaars is er elke reken-wiskundeles iets te leren.” Kunnen jullie dat als team beamen? Of is dit iets waar jullie nog aan zouden willen werken? Het Prioriteitenspel beleid rekenen en wiskunde – variant (potentieel) sterke rekenaars helpt je om hier samen over in gesprek te gaan en over nog veel meer stellingen over onderwijs aan sterke rekenaars. Met als doel om te komen tot gedeelde prioriteiten en breed gedragen beleid. Want ook de sterke rekenaar verdient die betrokkenheid.