Het landelijke curriculum

11 september 2025

Inzicht in het landelijke curriculum rekenen en wiskunde

lamp_RGB

Wil je reken- en wiskundeonderwijs op school versterken? Begin dan bij de basis: weet wat de overheid van scholen verwacht. Bekijk landelijke onderzoeken om een beeld te krijgen in hoeverre scholen erin slagen om aan deze eisen te voldoen.

Wat wordt er van scholen verwacht?

De overheid stelt duidelijke verwachtingen aan het schoolcurriculum voor rekenen en wiskunde. Dit zijn de belangrijkste richtlijnen:

Werk vanuit de kerndoelen

Wat moeten je leerlingen kennen en kunnen? Welke inspanning verwachten we van leerlingen? Dat staat allemaal in de kerndoelen, die beschrijven wat de overheid verwacht van scholen. Wil je meer lezen over de nieuwe kerndoelen voor het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs, en over de functionele kerndoelen voor rekenen en wiskunde in het (voortgezet) speciaal onderwijs?

Gebruik het referentiekader rekenen en wiskunde

Bij de meeste kerndoelen bepaalt de leraar wanneer de leerling het doel heeft bereikt. Voor taal-Nederlands en rekenen en wiskunde bepaalt de overheid dat. In het referentiekader lees je wat het beheersingsniveau van leerlingen moet zijn.

Maak bewuste keuzes in het curriculum

Zorg voor een doordachte aanpak in je reken- en wiskunde-onderwijs. De Inspectie van het Onderwijs let erop of je plannen zichtbaar zijn in de praktijk. Leraren en schoolleiders moeten kunnen uitleggen welke doelen ze nastreven en waarom.

Landelijk beeld

Er wordt al veel gezegd over hoe het er voor staat met het reken-wiskundeonderwijs in Nederland. Wil je snel overzicht over nationale en internationale resultaten? Kijk dan op deze factsheet. En hang hem op in de lerarenkamer. Dan krijg je mooie gesprekken met je collega’s over hoe het ervoor staat op jouw school.

Factsheet

Landelijke peilingsonderzoeken

SLO werkt mee aan de landelijke peilingsonderzoeken van de Inspectie van het Onderwijs waarin wordt onderzocht hoe het ervoor staat met de reken- en wiskundevaardigheid van leerlingen in Nederland.

Blik op de basis: een literatuurstudie naar basisvaardigheden rekenen en wiskunde

Wat wordt in de internationale literatuur verstaan onder basisvaardigheden rekenen en wiskunde? Welke verschillende interpretaties van basisvaardigheden rekenen-wiskunde komen naar voren in de internationale onderzoeksliteratuur? SLO werkt mee aan literatuurstudies naar basisvaardigheden rekenen en wiskunde.

Toelichting: functionele kerndoelen

De functionele kerndoelen zijn ontwikkeld voor zeer moeilijk lerende leerlingen en leerlingen met een meervoudige beperking, die uitstromen naar dagbesteding of arbeidsmarkt. Deze leerlingen bevinden zich met name in leerroute 2 t/m 5 van het Landelijk Doelgroepenmodel.

De functionele kerndoelen bestaan uit drie sets:

  1. een set voor so zml/mb
  2. een set voor uitstroomprofiel dagbesteding
  3. een set voor uitstroomprofiel arbeidsmarkt.

De functionele kerndoelen zijn streefdoelen, waarbij gewerkt wordt aan praktische en toepassingsgerichte vaardigheden en zelfredzaamheid.