Digitale geletterdheid
Digitale geletterdheid in het kort
Digitale geletterdheid betekent kennis hebben van digitale technologie en digitale media en beschikken over vaardigheden om deze te gebruiken. Het heeft ook betrekking op de wisselwerking tussen digitale technologie, digitale media, de mens en de samenleving. En het gaat ook over het vermogen om je als individu aan te passen aan de gedigitaliseerde wereld en controle hierover te hebben.
Binnen het leergebied verwerven leerlingen kennis van digitale technologie, digitale media en artificiële intelligentie. Ze ontwikkelen praktische ICT- vaardigheden, digitale informatievaardigheden en vaardigheden die hen mediawijs maken. Leerlingen leren bewuste keuzes maken in het gebruik van digitale technologie en digitale media. Ze leren hoe ze digitale technologie en digitale media kunnen benutten om producten te maken, te programmeren en problemen of taken aan te pakken, waarbij ze ook computationele denkstrategieën ontwikkelen. Leerlingen leren om kritisch te kijken naar digitale technologie en digitale media, deze te doorgronden en op basis daarvan hun handelen aan te passen. Ook leren ze dat het mogelijk is om invloed uit oefenen op de ontwikkeling van digitale technologie en digitale media.
Inzicht in het landelijke curriculum digitale geletterdheid
Wat wordt er van scholen verwacht? Wat weten we uit onderzoek?
Digitale geletterdheid op school
Hoe staat het er op jouw school voor met de basisvaardigheden? Wat gaat goed of verdient aandacht? Welke keuzes kun je als school maken
Aan de slag met onze materialen
Hoe kun je zelf en met je team gericht werken aan het versterken van de basisvaardigheden digitale geletterdheid?