Het landelijke curriculum

11 september 2025

Inzicht in het landelijke curriculum burgerschap

lamp_RGB

Wil je het burgerschapsonderwijs op school versterken? Begin dan bij de basis: weet wat de overheid van scholen verwacht. Bekijk landelijke onderzoeken om een beeld te krijgen in hoeverre scholen erin slagen om aan deze eisen te voldoen.

Wat wordt er van scholen verwacht?

De overheid stelt duidelijke verwachtingen aan het schoolcurriculum voor burgerschap. Dit zijn de belangrijkste richtlijnen:

Wettelijke opdracht burgerschap voor po, vo en so

Scholen zijn wettelijk verplicht om actief burgerschap en sociale cohesie te bevorderen. Dit staat opgenomen in de wettelijke opdracht voor burgerschap.

Werk vanuit kerndoelen

Wat moeten je leerlingen kennen en kunnen? Welke inspanning verwachten we van leerlingen? Dat staat allemaal in de kerndoelen, die beschrijven wat de overheid verwacht van scholen. 
Lees hier meer over de nieuwe kerndoelen burgerschap voor het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs, en over de functionele kerndoelen  burgerschap voor het  (voortgezet) speciaal onderwijs.

Kijk wat de Inspectie van het Onderwijs van je vraagt

Zorg voor een doordachte aanpak in je burgerschapsonderwijs. De Inspectie van het Onderwijs kijkt hoe je plannen om de basisvaardigheden te versterken zichtbaar zijn in de praktijk. Leraren en schoolleiders moeten kunnen uitleggen welke doelen ze nastreven en waarom.

Weet hoe je als schoolleider deze drie richtlijnen combineert

Als school moet je voldoen aan de wettelijke opdracht burgerschap, aan de kerndoelen en je moet kijken wat de Inspectie van het Onderwijs van je vraagt. Lees meer hoe deze drie zich tot elkaar verhouden. De infographic hieronder is daarbij een handig hulpmiddel.

Hoe werken andere scholen?

Er wordt veel gezegd over hoe het er voor staat met het burgerschapsonderwijs in Nederland. Wil je snel overzicht over nationale en internationale resultaten? Kijk dan op deze factsheet voor po, vo of s(b)o. Hang ze op in de lerarenkamer. Dan krijg je mooie gesprekken met je collega’s over hoe het ervoor staat op jouw school.

Factsheet burgerschap po

Landelijke peilingsonderzoeken

SLO werkt mee aan de landelijke peilingsonderzoeken van de Inspectie van het Onderwijs waarin wordt onderzocht hoe het ervoor staat met de burgerschapsvaardigheden van leerlingen in Nederland.

Toelichting: functionele kerndoelen

De functionele kerndoelen zijn ontwikkeld voor zeer moeilijk lerende leerlingen en leerlingen met een meervoudige beperking, die uitstromen naar dagbesteding of arbeidsmarkt. Deze leerlingen bevinden zich met name in leerroute 2 t/m 5 van het Landelijk Doelgroepenmodel.

De functionele kerndoelen bestaan uit drie sets:

  1. een set voor so zml/mb
  2. een set voor uitstroomprofiel dagbesteding
  3. een set voor uitstroomprofiel arbeidsmarkt.

De functionele kerndoelen zijn streefdoelen, waarbij gewerkt wordt aan praktische en toepassingsgerichte vaardigheden en zelfredzaamheid.