SLO in de media
verfijn de resultaten
Zoeken in de index
Formatief evalueren geeft leraar en leerlingen inzicht in het leerproces en kan bijdragen aan het versterken van basisvaardigheden. Dat is de ervaring van Monique Marckmann, intern begeleider op openbare basisschool De Kring in Haarlem. Het bovenbouwteam van basisschool De Kring heeft deelgenomen aan de pilot teamgidsen formatief evalueren van SLO. De teamgidsen geven een basis om een gezamenlijke visie op formatief evalueren te vormen.
In gesprek over de samenwerking tussen het kerndoelenteam bewegen en sport en de advieskring bij de totstandkoming van de conceptkerndoelen.
In deze podcast van Meneer van Dale praat uitgever Jaap Parqui over de geactualiseerde curricula met Daniela Fasoglio, een van onze curriculumexperts.
Hoe gaan leerlingen en docenten aan de slag met het praktijkgerichte programma Maatschappij? Op het Christelijk Lyceum Delft is dat al goed te zien. Docent Koen van Duijn doet verslag.
Curriculumexpert Nataša Grgurina en docent Marloes Nieuweboer vertellen waarom het zo belangrijk is dat leerlingen digitaal geletterd worden.
De conceptkerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap zijn opgeleverd in maart 2024. Wat betekenen deze conceptkerndoelen in de praktijk?
Regionale scholengemeenschap ’t Rijks in Bergen op Zoom heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met de invulling van praktijkgerichte programma’s (pgp) voor het vmbo, in nauwe samenwerking met het mbo en het bedrijfsleven in de regio. Naast Technologie en Toepassing (T&T) biedt de school Techniek en Innovatief Vakmanschap (TIV) aan voor tl-leerlingen. ’t Rijks-docenten Peter Vroon en Alinda Koopman vertellen over hun ervaringen.
De wereld verandert, de mens verandert. Wat kinderen moeten kennen, kunnen en ervaren, verandert mee. Daarom wordt nu ook een samenhangend curriculum voor de leergebieden burgerschap en digitale geletterdheid ontwikkeld. Onlangs zijn de allereerste conceptkerndoelen van deze leergebieden aangeboden aan de demissionair minister Paul.
Om geschiedenisleraren te inspireren om te werken aan taalvaardigheid in hun lessen, ontwikkelde SLO een handreiking en drie lessenseries. Het mes snijdt zo aan twee kanten: leerlingen worden beter in geschiedenis én taalvaardiger.
In de conceptkerndoelen Nederlands is hernieuwde belangstelling voor verhaaltechnieken in verhalen.