SLO in de media
verfijn de resultaten
Zoeken in de index
Achter de schermen werken het ministerie van OCW en SLO al een tijdje samen aan een systematische aanpak voor het periodiek onderhouden van het curriculum. Waarom is dit belangrijk en hoe ziet dit er in de toekomst uit? Fleur van de Gevel en Suzan van Dieren geven uitleg.
De wereld verandert, de mens verandert. Wat kinderen moeten kennen, kunnen en ervaren, verandert mee. Daarom wordt nu ook een samenhangend curriculum voor de leergebieden burgerschap en digitale geletterdheid ontwikkeld. Onlangs zijn de allereerste conceptkerndoelen van deze leergebieden aangeboden aan de demissionair minister Paul.
Jongeren zien zichzelf vaak als behoorlijk digitaal geletterd. De praktijk wijst anders uit. Ook is er veel verschil tussen leerlingen. De thuissituatie kan een belangrijke rol spelen, maar ook de aandacht voor digitale geletterdheid tussen scholen loopt flink uiteen. Vanuit het Masterplan Basisvaardigheden wordt aandacht besteed aan dit leergebied. Voor scholen die nu aan de slag willen, ondersteunt SLO met handreikingen en instrumenten op het platform basisvaardigheden. Daarnaast wordt er met het veld gewerkt aan kerndoelen voor digitale geletterdheid.
Leerlingen besteden heel wat uren per dag aan digitale media en technologie. Daarbij zijn ze zich vaak niet bewust van de mogelijkheden, beperkingen en risico’s. Het is daarom goed dat ze digitaal geletterd worden. Zodat ze de nodige kennis en vaardigheden opdoen en leren om op een veilige en zinvolle manier om te gaan met digitale media en technologie.
Lees ook: Digitale geletterdheid in het curriculum po - SLO context juni 2023
Leerlingen besteden heel wat uren per dag aan digitale media en technologie. Daarbij zijn ze zich vaak niet bewust van de mogelijkheden, beperkingen en risico’s. Het is daarom goed dat ze digitaal geletterd worden. Zodat ze de nodige kennis en vaardigheden opdoen en leren om op een veilige en zinvolle manier om te gaan met digitale media en technologie.
Lees ook: Digitale geletterdheid in het curriculum vo - SLO context juni 2023
Wil je op school aan de slag met digitale geletterdheid? Dan helpt het als het team werkt vanuit een duidelijke visie. Het Visiespel Digitale Geletterdheid van SLO helpt hierbij.
Met deze nieuwe SLO context willen we je inspireren om aan de slag te gaan met het curriculum en samen met collega's je eigen (leer)plan te trekken.
Je leest onder andere over curriculumontwikkeling op school: doelgerichte keuzes maken voor goed onderwijs, aan de slag gaan met basisvaardigheden, de actualisatie van de examenprogramma's, de praktijkgerichte programma's en over digitale geletterdheid in het curriculum.
Met deze nieuwe SLO context willen we je inspireren om aan de slag te gaan met het curriculum en samen met collega's je eigen (leer)plan te trekken.
Je leest onder andere over curriculumontwikkeling op school: doelgerichte keuzes maken voor goed onderwijs, aan de slag gaan met basisvaardigheden, de actualisatie van de kerndoelen en over digitale geletterdheid in het curriculum en in de klas.
Het artikel zelf is in het Engels geschreven, hieronder volgt een Nederlandstalige samenvatting.
Het effect van robotonderwijs op genderverschillen in STEM
SLO werkt sinds 2017 samen met de Stichting Leaphy, met als missie ‘Een robot voor iedere leerling’. Leaphy werkt onderzoekgebaseerd. In dit onderzoek kijken we of het werken met de Leaphy robot verschil uitmaakt tussen jongens en meisjes in hun houding ten opzichte van STEM.
Vanwege de praktische en integratieve benadering van STEM is educatieve robotica de laatste jaren steeds populairder geworden. Tegelijkertijd bestaat er nog steeds een genderkloof in de houding ten opzichte van STEM-studies en -loopbanen, vooral onder vo- scholieren, wat mogelijk kan resulteren in een gebrek aan vrouwen in het STEM-personeelsbestand. Deze studie onderzoekt het effect van een roboticacurriculum op de houding van Nederlandse leerlingen van groep 7 en 8 ten opzichte van STEM-vakken en -loopbanen, zoals beoordeeld door de S-STEM-enquête. De resultaten brachten geen verschil aan het licht tussen de attitudes vóór en na de test ten opzichte van STEM voor zowel jongens als meisjes. Op de post-test scoorden jongens echter significant hoger dan meisjes op houding ten opzichte van technologie, techniek en toekomstige STEM-studies. Een post-hoc analyse bracht tijdens de pre-test een significant verschil aan het licht tussen jongens en meisjes in hun houding ten opzichte van techniek en technologie. Deze resultaten tonen het verschil aan tussen jongens en meisjes in hun houding ten opzichte van STEM-vakken en loopbanen binnen de context van robotica-onderwijs. Gezien het gebrek aan onderzoek naar educatieve robotica bij jonge tieners, moet dit veld verder worden bestudeerd om het effect ervan op genderverschillen binnen de houding ten opzichte van STEM te beoordelen.
Deze week verscheen in Didactief de special 'De basis op orde' van SLO. De special gaat over heldere kerndoelen en hoe je met basisvaardigheden aan de slag kunt. Met bijdragen van onder andere het team kerndoelen Nederlands, Ebrina Smallegange van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en Robert Chamalaun van vakvereniging Levende Talen Nederlands.