Toezicht

10 december 2025

Sinds eind 2006 houdt de Inspectie van het Onderwijs toezicht op de manier waarop scholen invulling geven aan de bevordering van `actief burgerschap en sociale integratie`.  

Vanaf 1 augustus 2021 werkt de inspectie met herziene onderzoekskaders in het primair onderwijs, het (voortgezet) speciaal onderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs, waarbij burgerschap wordt gezien als integraal onderdeel van het onderwijsaanbod, en als een richtlijn voor een veilig schoolklimaat. Deze onderzoekskaders worden jaarlijks geactualiseerd.

Vanaf 1 augustus 2023 is een nieuwe standaard Basisvaardigheden (OP0) opgenomen waarbij in het funderend onderwijs wordt gekeken naar het curriculum voor Nederlandse taal, rekenen-wiskunde en burgerschap.
Zie ook: Toezicht op burgerschapsonderwijs | Inspectie van het onderwijs

Waar let de Inspectie op?
De inspectie houdt toezicht op de naleving van de wettelijke eisen van de burgerschapsopdracht en de huidige kerndoelen (2006). De kaders voor het toezicht zijn beschreven in het onderzoekskader van de inspectie. De kaders volgen uit de eisen uit de wet.
De inspectie gaat na of het onderwijs doelgerichtsamenhangend en herkenbaar is. Daarbij kijkt zij of de bevordering van basiswaarden en sociale en maatschappelijke competenties zichtbaar zijn en of aan de relevante kerndoelen wordt voldaan. Andere elementen waar de inspectie in navolging van de wet op let, zijn de schoolcultuur (worden de basiswaarden hier weerspiegeld en kunnen leerlingen oefenen met burgerschap?) en de wijze waarop de burgerschapscompetenties van leerlingen worden gemonitord.

Zie ook de infographic: Burgerschapsonderwijs: wat zijn de huidige verplichtingen en welke veranderingen komen eraan?