Plaats van burgerschap in de school
Hoe scholen invulling geven aan burgerschap, en in welke mate, bepalen zij zelf. Omdat burgerschap een algemene opdracht aan de hele school is, verdient het de aanbeveling om breder te kijken dan naar vakken alleen. Burgerschap krijgt betekenis binnen de context van de school als oefenplaats.
In onderstaande figuur onderscheiden we vier manieren waarop burgerschap een plek kan krijgen in het curriculum:
1. In vakken of leergebieden
2. In vakoverstijgende aanpakken of projecten
3. In samenwerking met de schoolomgeving
4. In het pedagogisch schoolklimaat
Doelen voor burgerschap komen voor in reguliere vak- en leergebieden. Vaak lenen vakoverstijgende projecten zich goed voor het combineren van diverse doelen waaronder vaardigheden. Te denken valt aan aandacht voor de actualiteit zoals verkiezingen. De schoolcultuur waaronder het pedagogisch klimaat en vormen van leerlingenparticipatie lenen zich voor het realiseren van een democratisch schoolklimaat. De schoolomgeving is te betrekken, bijvoorbeeld in projecten en de maatschappelijke stage.
