Nieuws
verfijn de resultaten
Overzichtspagina met nieuwsberichten van SLO.
Je kunt het resultaat filteren via de menu's.
Zoeken in de index
In dit nieuwsbericht lees je de reactie van SLO op De Staat van het Onderwijs 2024
Werken vanuit hoge verwachtingen bij rekenen en wiskunde
SLO geeft je in zes uitgaves handvatten om de aanbevelingen uit de leidraad van de NRO toe te passen op je reken- en wiskundeonderwijs. Zo zorg je voor uitdagende reken- en wiskundelessen voor elke leerling. De eerste twee uitgaves zijn nu gepubliceerd:
Stel heldere leerdoelen (pdf, 270 kB)Zorg voor een positief klasklimaat (pdf, 172 kB)
Wil je weten hoe je taalonderwijs ervoor staat? Of je onderwijs in rekenen-wiskunde? Gebruik dan met je team de Teamgids basisvaardigheden taal of rekenen-wiskunde en kijk hoe je een verbeterslag kunt maken.
Beleid werkt als het breed wordt gedragen. Om te komen tot breed gedragen beleid, met gedeelde prioriteiten, is het goed om als team uitgebreid met elkaar in gesprek te gaan over het reken- en wiskundeonderwijs.
In de handreiking Rijke gesprekken lees je wat voor gesprekken de taal-, denk- en kennisontwikkeling van leerlingen stimuleren en hoe je ze meeneemt in je onderwijs. Ook lees je wat dat vraagt van jou als leraar en van je leerlingen. In de twee bijbehorende voorbeeldmatige lessenseries staan rijke gesprekken centraal.
Vanaf maart 2024 evalueren we de Teamgids Meertaligheid.
De handreiking Primaire bronnen bij geschiedenis baseert zich op de principes van taalgericht vakonderwijs en biedt handvatten om expliciet aandacht te besteden aan de lees-, schrijf- en mondelinge taalvaardigheid van leerlingen. De drie bijbehorende lessenseries zijn voorbeeldmatig en kant-en-klaar te gebruiken.
Veel jongeren volgen sociale media-accounts die internationale conflicten bespreken. Het gaat dan bijvoorbeeld over het Midden-Oosten of de situatie in Oekraïne. Wie kritisch kijkt, ziet dat veel van dergelijke accounts informatie uit de context halen of belichten vanuit één bepaalde invalshoek. Informatie wordt zo (al dan niet bewust) geframed. In een informatiesamenleving, waarin vrijwel iedereen continu toegang heeft tot informatie, zijn kritische informatievaardigheden dan ook van groot belang.
Hoe voer je in je lessen gesprekken die de taal-, denk- en kennisontwikkeling van leerlingen stimuleren? Hoe verbind je die gesprekken betekenisvol aan lezen, schrijven, taalbeschouwing en burgerschap? Hoe zet je daarbij rijke teksten in en benut je de kracht van meertaligheid? De voorbeeldmatige lessenseries ‘Wat een talent’ voor het po en ‘Zeg het met gebaren’ voor het vo laten dat zien.
Digitale geletterdheid is een relatief nieuw leergebied. Het gaat om het verwerven van kennis over digitale technologie, het kritisch en (zelf)bewust gebruik ervan en het inschatten van kansen en risico’s. Maar wat is er bekend uit onderzoek? Met welke vaardigheden kun je nu al aan de slag? En hoe versterk je de digitale basisvaardigheden van je leerlingen?