In de media
verfijn de resultaten
Zoeken in de index
Olympiades vormen een mooie traditie waarbij leerlingen zich verder kunnen verdiepen en ontwikkelen in de vakken aardrijkskunde, biologie, wiskunde, scheikunde, informatica en natuurkunde. Olympiades zijn laagdrempelig en zeker in de eerste ronde niet alleen voor de toppers. Kjeld (17), Robert (17) en Allie (18) wonnen alle drie een olympiade en vertellen in dit artikel Van12tot18 waarom de olympiades zo leuk en waardevol zijn om mee te doen.
SLO heeft in oktober de conceptexamenprogramma’s gepubliceerd voor Nederlands, wiskunde havo-vwo, Friese taal & cultuur, klassieke talen, moderne vreemde talen en maatschappijleer. Drie betrokkenen geven een toelichting.
SLO heeft vijf conceptexamenprogramma’s maatschappijleer gepubliceerd. Wat kunnen we verwachten? Koen Dogterom praat je bij in dit artikel.
Formatief evalueren geeft leraar en leerlingen inzicht in het leerproces en kan bijdragen aan het versterken van basisvaardigheden. Dat is de ervaring van Monique Marckmann, intern begeleider op openbare basisschool De Kring in Haarlem. Het bovenbouwteam van basisschool De Kring heeft deelgenomen aan de pilot teamgidsen formatief evalueren van SLO. De teamgidsen geven een basis om een gezamenlijke visie op formatief evalueren te vormen.
In gesprek over de samenwerking tussen het kerndoelenteam bewegen en sport en de advieskring bij de totstandkoming van de conceptkerndoelen.
In deze podcast van Meneer van Dale praat uitgever Jaap Parqui over de geactualiseerde curricula met Daniela Fasoglio, een van onze curriculumexperts.
Hoe gaan leerlingen en docenten aan de slag met het praktijkgerichte programma Maatschappij? Op het Christelijk Lyceum Delft is dat al goed te zien. Docent Koen van Duijn doet verslag.
Curriculumexpert Nataša Grgurina en docent Marloes Nieuweboer vertellen waarom het zo belangrijk is dat leerlingen digitaal geletterd worden.
De conceptkerndoelen digitale geletterdheid en burgerschap zijn opgeleverd in maart 2024. Wat betekenen deze conceptkerndoelen in de praktijk?
Regionale scholengemeenschap ’t Rijks in Bergen op Zoom heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met de invulling van praktijkgerichte programma’s (pgp) voor het vmbo, in nauwe samenwerking met het mbo en het bedrijfsleven in de regio. Naast Technologie en Toepassing (T&T) biedt de school Techniek en Innovatief Vakmanschap (TIV) aan voor tl-leerlingen. ’t Rijks-docenten Peter Vroon en Alinda Koopman vertellen over hun ervaringen.