In de media
verfijn de resultaten
Zoeken in de index
In Den Haag kunnen leerlingen die op het reguliere middelbaar onderwijs vastlopen terecht bij VAVO Haaglanden voor volwassenenonderwijs. Sinds 2023 kunnen zij hier binnen vmbo-tl en havo deelnemen aan het praktijkgerichte programma (pgp).
Hoe gaan scholen om met de ontwikkeling van het onderwijsprogramma en welke factoren spelen daarin een rol? Die vraag staat centraal in het onderzoek dat SLO en DUO Onderwijsonderzoek samen uitvoerden.
Ga uit van het potentieel van leerlingen en niet van hun problemen. Dat houdt het team van basisschool Het Palet voor ogen bij het werken aan betere leerresultaten bij rekenen en wiskunde.
Bij het actualiseren van kerndoelen en examenprogramma’s komt veel kijken
Hoe geef je binnen de school leiding aan curriculumontwikkeling? Schoolleiders en teacher leaders van verschillende scholen voor voortgezet onderwijs onderzoeken dit samen binnen het Leernetwerk curriculumbewust handelen.
Aardrijkskunde heeft zowel kerndoelen voor mens & maatschappij als bij mens & natuur. In dit artikel wordt ingegaan hoe die kerndoelen eruitzien.
In dit artikel kijken Koen Dogterom en Han Noordink naar de plek van burgerschap en digitale geletterdheid in de conceptexamenprogramma’s.
In oktober zijn de conceptexamenprogramma’s voor Fries, Nederlands en de negen moderne vreemde talen gepubliceerd.
Achter de schermen werken het ministerie van OCW en SLO al een tijdje samen aan een systematische aanpak voor het periodiek onderhouden van het curriculum. Waarom is dit belangrijk en hoe ziet dit er in de toekomst uit? Fleur van de Gevel en Suzan van Dieren geven uitleg.
Hoe zorg je voor een sterk curriculum dat aansluit bij de behoeften van leerlingen en de identiteit van de school? Geesje van Slochteren en Jacquelien Bulterman vinden dat leraren een cruciale rol spelen bij curriculumontwikkeling.
Ze pleiten voor hun vakmanschap en betrokkenheid.