In de media
verfijn de resultaten
Zoeken in de index
In deze podcastaflevering duikt Stéfanie van Tuinen in de herziening, in Curriculum.nu. Ze praat over doorlopende leerlijnen, het overvolle programma, burgerschap, digitale vaardigheden en over wat deze herziening van het curriculum betekent voor jou als leraar.
Wat is formatief evalueren? Hoe breng je dat in praktijk? En in hoeverre is formatief evalueren iets nieuws? Of doen we dit stiekem al heel veel in het onderwijs? In deze podcastaflevering van PICTIO praten Wytze Niezen en Wim Pelgrim met Gerdineke van Silfhout en Jeroen Bakker, directeur van Paragin.
Deze special is een echt bewaarnummer met de belangrijkste tips, recente onderzoeken en voorbeelden van effectief schrijfonderwijs bij Nederlands en de moderne vreemde talen. Inclusief voorbeelden van goede schrijfopdrachten en valide beoordelingsmodellen. De special is ontwikkeld in een tweejarig leernetwerk door leraren Nederlands en Engels, taalexperts van SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling en Cito.
Een verdieping van domein D1 en daarmee een uitwerking
van domein H.
Elk kind verdient eerlijke kansen om succesvol mee te doen op school en volwaardig deel te kunnen nemen aan de samenleving. Dat vraagt om een goede beheersing van de basisvaardigheden taal/Nederlands en rekenen-wiskunde. Een basis van waaruit zij hun taalgebruik en rekenvaardigheden een leven lang kunnen blijven ontwikkelen.
Steeds meer scholen willen leerlingen in hun eigen tempo de overstap van basisschool naar voortgezet onderwijs laten maken. De overgang zou er soepeler door verlopen. De niveaukeuze kan zo nodig worden uitgesteld. Vanaf 2012 zijn de eerste scholen voor basis- en voortgezet onderwijs gestart met onderwijs specifiek voor leerlingen tussen de 10 en 14 jaar. Inmiddels is een netwerk van initiatieven ontstaan en heeft 10-14-onderwijs een plekje in het regeerakkoord gekregen. In dit dossier belichten we de stand van zaken van 10-14-onderwijs in Nederland
In het huidige curriculum is nog te weinig aandacht voor digitale geletterdheid en burgerschap. De aandacht die er is, is versnipperd en weinig samenhangend. In het onderwijs van de toekomst krijgen digitale vaardigheden en burgerschap een prominentere plaats. Didactief laat in deze special, die samen met SLO is gemaakt, scholen aan het woord die hierin al goed op weg zijn.
Iedereen is gebaat bij de juiste student op de juiste plek. In de eerste plaats de student zelf, maar ook onderwijsinstelling en samenleving hebben profijt van een juiste studiekeuze. SLO verzamelde inspirerende voorbeelden uit de praktijk en stelt deze good practices via de site beschikbaar.
Spring High en Scholengemeenschap Lelystad zijn twee van de 84 ontwikkelscholen die het afgelopen jaar meewerkten aan Curriculum.nu. Met hun feedback kon het landelijke
ontwikkelteam de curriculumvoorstellen verder aanscherpen. Andersom deden de scholen inspiratie op voor hun eigen ontwikkeling. “De landelijke onderwijsdoelen zijn echt toe aan herziening.”
Formatief evalueren geeft leerlingen meer grip op hun leerproces. Maar hoe vertaal je als docent de (toets)resultaten van leerlingen naar instructie-op-maat in de klas? Samen met pilotscholen, universiteiten en lerarenopleidingen ontwikkelde SLO een training formatief toetsen voor het voortgezet onderwijs. Docent Marianna de Kuijer: “Het is interessant om te merken dat het beter kan, ook als je al lang voor de klas staat.”