Evenementenagenda - januari 2023
Op deze pagina kun je interessante evenementen vinden.
Je kunt het resultaat filteren via het menu aan de rechterkant.
Themamiddag over lezen in het (speciaal) basisonderwijs, waarbij we inzoomen op toetsing. Marleen van der Lubbe komt vertellen over de resultaten peilingsonderzoek Leesvaardigheid aan het einde van het basisonderwijs (bo) en speciaal basisonderwijs (sbo). Karin van de Mortel gaat in op helpende feedback bij het lezen en Patrick Rooijackers vertelt over zijn onderzoek naar tekstbegrip in de vwo bovenbouw: wat kunnen we daar van leren in het basisonderwijs? Verder prikkelt Jos Cöp ons om over het gebruik van methodes na te denken en presenteert Jantien Dhont de nieuwe handreiking Leesonderwijs op Peil die teams kunnen gebruiken om het gesprek op school te voeren. Je gaat met veel inspiratie weer naar huis!
- Heb jij vragen over basisvaardigheden,
als taal-Nederlands en rekenen-wiskunde? - Wil je weten hoe het met de actualisatie
van examenprogramma’s en kerndoelen staat? - Of wil je juist meer weten over bijvoorbeeld:
o burgerschap
o digitale geletterdheid
o doorgaande leerlijnen
o praktijkgerichte programma’s
o het jonge kind
o hoogbegaafdheid
o of ...
We ontmoeten je graag op onze stand!
Ben jij benieuwd hoe je de basisvaardigheden taal van jouw leerlingen kunt versterken? Wil je weten op welke manier een doorlopende leerlijn en samenhang daarin een rol spelen? In deze workshop gaan we dieper in op wat precies de basisvaardigheden van taal zijn, waar de problemen zitten en bespreken we hoe je de basisvaardigheden van leerlingen kunt versterken.
Het leren van basisvaardigheden taal en rekenen en wiskunde zijn een belangrijk doel in het onderwijs. Dit geldt ook voor leerlingen die meer moeite met leren hebben, maar bij hen verloopt het leerproces vaak net anders. Passende perspectieven po/sbo/so biedt leerroutes taal en rekenen voor leerlingen met een ontwikkelingsperspectief die om verschillende redenen het referentieniveau 1F op 12-jarige leeftijd niet kunnen halen. De leerroutes lopen door in praktijkonderwijs en vmbo-b/k om toe te werken naar 1F/2F. In deze sessie gaan we in op het kiezen van relevante en haalbare doelen en hoe dit doorwerkt in de doorgaande leerlijn.