Onderwijsprogramma
Een school die één of meerdere praktijkgerichte programma’s aanbiedt, staat voor de taak het examenprogramma te vertalen naar een onderwijsprogramma, waarbij opdrachten van externe opdrachtgevers een centrale rol spelen.
Een onderwijsprogramma ontwikkelen
Visie
Het ontwikkelen van een onderwijsprogramma, met medewerking van diverse opdrachtgevers buiten de school, vraagt om een enthousiast team en draagvlak in de school. Om dit vanuit een gedeelde visie plaats te laten vinden, kan gebruik worden gemaakt van de visiekaarten en het curriculair spinnenweb (docx, 229 kB).
De visiekaarten geven inzicht en richting aan de visie op het praktijkgerichte programma en helpen de vraag “waarom een praktijkgericht programma op onze school” aan te scherpen. Daaropvolgend kan met behulp van het curriculair spinnenweb de school zelfstandig, met het team van het praktijkgerichte programma, nadenken over de invulling van het onderwijsprogramma. Hierbij wordt inzichtelijk welke vervolgacties genomen moeten worden.
De praktijkgerichte opdracht
Scholen hebben de ruimte om een vertaling te maken van het examenprogramma naar een onderwijsprogramma met praktijkgerichte opdrachten dat past bij de visie van de school en regio. Het ontwikkelen van een praktijkgerichte opdracht gebeurt in alle gevallen in samenwerking met een externe opdrachtgever (bedrijven, instellingen, overheden en/of vervolgonderwijs). Bij het vormgeven van een opdracht kan gebruikt gemaakt worden van een format (docx, 104 kB).
De beoordeling van een praktijkgerichte opdracht
De beoordeling van een praktijkgerichte opdracht kan op vele manieren plaatsvinden. De vragen die gesteld kunnen worden bij het ontwikkelen van de beoordeling zijn: Wat moeten ze (aan het eind) kunnen? In welke situatie kunnen ze dat goed/ relevant laten zien? Wat willen we graag zien en hoe beoordelen we dat?
Opdrachten kunnen los beoordeeld worden, er kan ook gewerkt worden met een portfolio. De school staat vrij om de manier van beoordelen aan te passen aan de visie op beoordelen van de school.
Reflecteren op je eigen praktijkgerichte opdracht
SLO heeft samen met de pilotscholen een gespreksleidraad (pdf, 93 kB) ontwikkeld op basis van de uitgangspunten van het praktijkgerichte programma en de inhoud van het examenprogramma. Zo kun je kritisch naar je eigen ontwikkelde realistische en praktische opdrachten van externe opdrachtgever kijken. Zo kun je deze beter aan laten sluiten bij de uitgangspunten van het praktijkgerichte programma en de eindtermen van het examenprogramma.
Om te zien welke eindtermen van het examenprogramma in een opdracht verwerkt zijn, heeft SLO ook een checklist (docx, 106 kB) en een opdrachtenmatrix (docx, 91 kB) ontwikkeld. De checklist is voor een controle op eindtermen per opdracht. De matrix geeft overzicht over alle opdrachten en eindtermen die verwerkt zijn.