Karakteristiek
Doel beroepsgericht profielvak
Een beroepsgericht profielvak op het vmbo bereidt leerlingen voor op een beroep en op een passende vervolgopleiding in het mbo. Ze maken kennis met de praktijk van een werkveld en leren vaardigheden en kennis die ze later in de beroepspraktijk nodig hebben.
Leerlingen ontdekken waar hun interesses en talenten liggen, ontwikkelen praktische en sociale vaardigheden, en leren werken zoals in de echte werkomgeving. Zo verloopt de overstap naar het mbo soepeler en zijn ze beter voorbereid op hun toekomstige loopbaan.
Profielvak Dienstverlening en Producten (D&P)
Het profielvak Dienstverlening en Producten is een breed voorbereidend profielvak. Leerlingen leren een breed scala aan vaardigheden die gericht zijn op het ontwerpen of maken van een dienst of product. Ze organiseren een activiteit, bereiden hapjes voor een evenement, voeren klantgesprekken met opdrachtgevers. Ze zetten een promotieplan op, of ontwikkelen een multimediaal product. Ze doen de opdrachten individueel of met medeleerlingen. Een professionele werkhouding en leermomenten voor LOB staan centraal.
Kenmerkende werkomgeving
Leerlingen werken bij dienstverlening en producten in een praktijklokaal, met de computer en aan praktijkgerichte opdrachten. Denk aan kook- of hospitality-opdrachten, 3D-printen of het maken van een korte film.
De profielmodules bieden leerlingen een basis voor veel vervolgopleidingen.
Profielmodules
1. Organiseren van een activiteit voor een opdrachtgever
In de profielmodule organiseren van een activiteit ontdekken leerlingen alle facetten die bij een activiteit horen. Ze leren een begroting maken en bijhouden, afstemmen met een opdrachtgever, onderzoek doen naar regelgeving omtrent veiligheid en vaardigheden die bij de administratie van deze taken komt kijken.
2. Presenteren, promoten en verkopen
In deze module gaan leerlingen aan het werk met communicatie en media-uitingen. Ze ontdekken welke communicatiemiddelen er zijn en hoe ze deze professioneel kunnen toepassen. Ze worden uitgedaagd om gesprekken met opdrachtgevers voor te bereiden en uit te voeren, of een promotiepitch voor publiek te geven..
3. Een product maken en verbeteren
Deze module kenmerkt zich door een technische kant. Leerlingen werken met gereedschappen en materialen. Leerlingen leren vaardigheden in de technische ICT. Denk hierbij aan een werktekening maken en 3D-printen.
4. Multimediale producten maken
De laatste profielmodule multimediale producten maken biedt leerlingen de ruimte om competenties te ontwikkelen voor het ontwikkelen en ontwerpen van een website, promotiefilm of een digitaal ontwerp. Ze gebruiken specifieke apparatuur en ontwikkelsoftware. Naast de vele vaardigheden maken leerlingen ook kennis met een aantal vaktermen.