Kerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid gepubliceerd
De definitieve conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid zijn vandaag gepubliceerd.
De definitieve conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid zijn vandaag gepubliceerd. Het ministerie van OCW start nu een traject om deze kerndoelen vast te leggen in wet- en regelgeving. Een bijzonder moment, omdat deze leergebieden nu expliciet deel uitmaken van het landelijk curriculum. Staatsecretaris Mariëlle Paul informeert de Tweede Kamer via een brief over deze oplevering.
"De kerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid geven scholen richting in hun onderwijsaanbod op twee essentiële en maatschappelijk zeer zichtbare leergebieden. Belangrijk in een samenleving die voortdurend in beweging is." , Jindra Divis - Bestuursvoorzitter SLO
De kerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid zijn ontwikkeld voor het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs.
Meer houvast voor leraren
Al langer hebben scholen in het primair en voortgezet onderwijs de opdracht om burgerschap en sociale cohesie actief te bevorderen. En ook digitale geletterdheid is niet nieuw voor scholen. Wel nieuw is dat beide onderwerpen nu expliciet deel uitmaken van het landelijk curriculum.
De kerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid geven de leraar meer houvast. Ze geven concreter aan wat scholen moeten aanbieden en wat leerlingen moeten kennen, kunnen en ervaren. Dit geeft de leraar meer helderheid en houvast, terwijl scholen tegelijkertijd ruimte behouden om het onderwijs vorm te geven vanuit hun eigen visie en context.
Bij ieder kerndoel hebben we voorbeelden ontwikkeld onder de titel: ‘te denken valt aan’. Deze illustraties zijn geen onderdeel van de wettelijke opdracht, maar helpen scholen om beter te begrijpen wat er van hen wordt verwacht. De opdracht aan scholen is hiermee dus een stuk concreter geworden.
Samen met het onderwijsveld
We ontwikkelden de kerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid samen met een team van leraren en vakexperts uit het onderwijsveld. Meer dan 180 scholen beproefden deze conceptkerndoelen vervolgens in de onderwijspraktijk. Dit leverde waardevolle feedback op over de bruikbaarheid van de kerndoelen. Hiermee scherpten we de kerndoelen waar nodig aan.
Eind 2024 kreeg SLO een aanvullende opdracht van het ministerie van OCW. Opdracht was om de kerndoelen meer in samenhang te presenteren, met extra focus op lezen, schrijven en rekenen. Ook deze aanpassing is doorgevoerd in de kerndoelen die we nu opleveren: het aantal kerndoelen is verminderd, maar de gewenste concrete uitwerking is behouden.
Hoe gaat het verder?
Na oplevering van de kerndoelen start het ministerie van OCW met het vastleggen in wet- en regelgeving. De verwachting is dat dit vanaf schooljaar 2027–2028 gebeurd zal zijn. Scholen krijgen vervolgens tot augustus 2031 de tijd om de kerndoelen te implementeren. Tot die tijd kunnen scholen al met de kerndoelen oefenen en hun onderwijsaanbod stap voor stap versterken.
De komende jaren ontwikkelen wij leerlijnen, voorbeelden en andere materialen om scholen te ondersteunen bij de implementatie van de kerndoelen naar een eigen schoolcurriculum. Wil je met jouw school nu al aan de slag? Kijk dan op de webpagina Aan de slag voor tips en concrete voorbeelden.
Functionele kerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid
We ontwikkelen ook functionele kerndoelen voor burgerschap en digitale geletterdheid. Deze kerndoelen zijn ontwikkeld voor leerlingen in het speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs die (zeer) moeilijk lerend of meervoudig beperkt zijn. De functionele kerndoelen (concept) burgerschap en digitale geletterdheid zijn inmiddels beproefd. Op basis van de uitkomsten van de fase van beproeven en de aanvullende opdracht, scherpen we de functionele kerndoelen aan. De oplevering hiervan is op 21 november 2025.
Kerndoelen Nederlandse Gebarentaal ook gepubliceerd
De afgelopen tijd hebben we ook hard gewerkt aan de kerndoelen voor dove en slechthorende leerlingen, een belangrijke mijlpaal voor het cluster 2-onderwijs. Voor het speciaal onderwijs (so) zijn de kerndoelen geactualiseerd en voor het voortgezet speciaal onderwijs (vso) zijn voor het eerst kerndoelen Nederlandse Gebarentaal ontwikkeld. Meer informatie vind je op Nederlandse Gebarentaal.
Aan de slag met de nieuwe kerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid
Bekijk de gepubliceerde kerndoelenboekjes voor burgerschap en digitale geletterdheid en ga er alvast mee aan de slag op jouw school:
- Kerndoelenboekje burgerschap en digitale geletterdheid
- Definitieve conceptkerndoelen burgerschap en kerndoelen digitale geletterdheid met toelichtingsdocument.
- Aan de slag: bekijk hier onze tips en doe inspiratie op. Ga alvast aan de slag met de nieuwe kerndoelen op jouw school!
- Kijk voor meer informatie ook op de website van het Expertisepunt burgerschap en het Expertisepunt digitale geletterdheid.
Wil je op de hoogte blijven van de actualisatie van de kerndoelen? Meld je hier aan voor de nieuwsupdates en ontvang als eerste bericht over het laatste nieuws.