Zoeken
verfijn de resultaten
Uit (inter)nationaal onderzoek blijkt dat een groot deel van de leerlingen in het reguliere basisonderwijs het fundamentele 1F-niveau behaalt. Te weinig leerlingen halen het 1S-niveau. De S, die staat voor streefniveau, zou het standaardniveau moeten zijn.
Verschillende publicaties geven aanvullende informatie over de scores op de F- en S-niveaus uit het referentiekader. Bijvoorbeeld het rapport Peil.Rekenen-Wiskunde einde (speciaal) onderwijs van de Inspectie van het Onderwijs. En het rapport Taal en rekenen in het vizier van de Onderwijsraad.
Reflectiewijzer Rekenen-Wiskunde
De Reflectiewijzer Rekenen-Wiskunde is verspreid op alle scholen in het (speciaal) basisonderwijs in Nederland. Het instrument helpt schoolteams om in gesprek te gaan over de kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs. In de reflectiewijzer staan ook richtinggevende vragen over het F- en S-niveau.
Maatwerk is niets meer of minder dan het aanpassen van onderwijs aan verschillen tussen leerlingen en hun daarbij behorende behoeften
Actuele examenprogramma’s dragen bij aan een goede doorstroom naar vervolgonderwijs en tussen schoolsoorten en leerwegen.
Dit subdomein behoorde aanvankelijk niet tot het SE, in het definitieve programma is dat wel het geval. Het gevolg is dat er niet veel voorbeeldmateriaal beschikbaar is
SLO is op zoek naar een door inhoud gedreven en kwaliteitsgericht lid Raad van Toezicht.
Een visie op toetsing en examinering, in samenhang met de onderwijskundige visie. Zo'n visie op toetsing en examinering beschrijft de bij de school passende kijk op toetsing, schoolexaminering en de borging van de kwaliteit. Daarbij kan een school veel eigen keuzes maken