Zoeken
verfijn de resultaten
De kinderen brengen een vaststaande tekst tot leven met intonatie, gebaren, houdingen, mimiek.
Deze handreiking uit 2011 is gemaakt ter ondersteuning van vso-scholen voor hun onderwijsbeleid n.a.v. het concept-wetsvoorstel kwaliteit (v)so (2010) en de voorstellen voor kerndoelen vso (2010). Op dit moment actualiseert SLO samen met het onderwijsveld de kerndoelen.
De functionele kerndoelen zijn ontwikkeld voor zeer moeilijk lerende leerlingen en leerlingen met een meervoudige beperking, die uitstromen naar dagbesteding of arbeidsmarkt. Deze leerlingen bevinden zich met name in leerroute 2 t/m 5 van het Landelijk Doelgroepenmodel.
De functionele kerndoelen bestaan uit drie sets:
- een set voor so zml/mb
- een set voor uitstroomprofiel dagbesteding
- een set voor uitstroomprofiel arbeidsmarkt.
De functionele kerndoelen zijn streefdoelen, waarbij gewerkt wordt aan praktische en toepassingsgerichte vaardigheden en zelfredzaamheid.
Momenteel wordt de toekomst van het Referentiekader onderzocht. Aanleiding hiervoor is een evaluatie uit 2022, waarin werd geconcludeerd dat het kader onvoldoende aansluit op de onderwijspraktijk, hiaten kent en tot verkaveling van het onderwijsaanbod leidt. SLO werkt in opdracht van OCW aan scenario’s voor vernieuwing, waarbij de verbinding met geactualiseerde kerndoelen, examenprogramma’s en mbo-eisen centraal staat. Mogelijke uitkomsten variëren maar hebben effect op de structuur, inhoud en niveau-indeling van een toekomstige uitwerking. In het najaar van 2025 volgt besluitvorming over de toekomstige vorm en functie van het Referentiekader, met als doel één duidelijke, samenhangende en ambitieuze opdracht aan scholen voor het taal- en rekenonderwijs.
Het monitorteam verzamelt gedurende het ontwikkelproces informatie en voert analyses uit op basis van de kwaliteitscriteria uit de werkopdracht. Teams en vakvernieuwingscommissies kunnen hun opbrengsten op basis van deze analyses verder versterken en afstemmen op andere leer- of vakgebieden.
De expertpoule bestaat uit inhoudelijke SLO-curriculumontwikkelaars met expertise op het gebied van de vakoverstijgende aspecten, zoals taal en rekenen in de andere vakken, samenhang en diversiteit. De expertpoule is beschikbaar voor de teams en vakvernieuwingscommissies om vakoverstijgende aspecten goed te beleggen. Ook werkt de expertpoule samen met het monitorteam bij het uitvoeren van de inhoudelijke analyses.
We bekijken en wegen alle feedback op de leerlijnen Nederlands en rekenen en wiskunde zorgvuldig. Het resultaat van deze analyse gebruiken we om de set leerlijnen aan te scherpen en een definitieve set leerlijnen op te leveren.
Zo zorg je ervoor dat de leerlijnen bij de kerndoelen straks aansluiten bij het onderwijs, zodat leerlingen optimaal worden voorbereid op hun toekomst.
Via een balk onderin de pagina's van deze site word je gevraagd om cookies toe te staan of te weigeren. Een cookie is een klein bestandje, dat met pagina's van deze website wordt meegestuurd en door jouw browser op jouw harde schrijf van jouw computer wordt opgeslagen.