Zoeken
verfijn de resultaten
Het schoolexamen goed vormgeven, je visie en ambities zichtbaar maken in je PTA en deze keuzes gezamenlijk maken. Daar werk je als vaksectie elk jaar weer aan. Misschien gebruiken jullie als vaksectie wel de handreikingen voor het schoolexamen van SLO. Goed nieuws: we hebben de handreikingen aangevuld met een PTA-gespreksleidraad, per vak uitgewerkt.
In opdracht van het ministerie van OCW wordt hard gewerkt aan de actualisatie van de examenprogramma’s van onder andere de moderne vreemde talen. Jelle Kaldewaij (procesregisseur), Simone Groeneveld (voorzitter advieskring) en Stéfanie Leunissen (leraar en lid vakvernieuwingscommissie) vertellen hoe er samen gewerkt wordt aan actuele examenprogramma's.
De multiculturele samenleving is een feit en integratie een noodzaak. Daarom zou interculturele competentie een onmisbaar onderwerp op de onderwijsagenda moeten zijn. Onder interculturele competentie verstaan we het kunnen leggen van relaties tussen verschillende culturen, in termen van begrip, acceptatie en waardering. In deze publicatie wordt verslag gedaan van de resultaten van een verkennend onderzoek onder docenten moderne vreemde talen in Nederland naar de perceptie van dit begrip en de aandacht die aan de interculturele aspecten van het taalgebruik in de taallessen wordt besteed.
Op deze plek vind je informatie over doelen, kaders en leerplankundige ontwikkelingen rond de moderne vreemde talen.