Zoeken
verfijn de resultaten
Het hoofddoel van de vakken Grieks en Latijn is het reflecteren op jezelf en de wereld waarin je leeft, aan de hand van teksten uit de oudheid. Daarom onderzocht Kokkie van Oeveren hoe taal en cultuur geïntegreerd kunnen worden in het literatuuronderwijs klassieke talen, zodat leerlingen kunnen reflecteren op het eigene via het vreemde. Ze ontwikkelde de ITHAKA-aanpak, waarmee docenten zelf hun lessen vorm kunnen geven. In deze reisgids meer over de reis van leerling en docent naar hun ‘Ithaka’.
Startnotitie biedt zicht op de relevante en actuele ontwikkelingen voor de bijstelling van de examenprogramma’s Griekse taal en cultuur (GTC) en Latijnse taal en cultuur (LTC) in de bovenbouw van het vwo.
Op deze plek vind je informatie over doelen, kaders en leerplankundige ontwikkelingen rond de klassieke talen.
Onder classici bestaat grote consensus dat 'reflectie op het eigene via het vreemde' het hoofddoel is van het onderwijs GLTC.
Beschrijving van de tussendoelen voor de onderbouw havo/vwo voor het vak Klassieke Talen