Zoeken
verfijn de resultaten
Resultaten peilingsonderzoek Schrijfvaardigheid aan het einde van het basisonderwijs (bo) en speciaal basisonderwijs (sbo)
Voor deze netwerkdag van het Landelijk Netwerk Taal (gericht op taalspecialisten werkzaam in het po) komen drie sprekers aan het woord die onderzoek doen naar en in de praktijk van het basisonderwijs.
De Inspectie van het Onderwijs gaat in groep 8 een peiling uitvoeren naar het aanbod en de leerresultaten van het domein Mens & Natuur, waar natuur, wetenschap en technologie onder valt. Om deze peiling goed te laten verlopen ontwikkelt SLO een domeinbeschrijving. Dit doet SLO in samenspraak met leraren, schoolleiders, schoolbestuurders en domeinexperts.
Wat beheersen leerlingen aan het einde van het basisonderwijs en het speciaal (basis)onderwijs van rekenen-wiskunde? Elke vier jaar onderzoekt de Inspectie van het Onderwijs dit op landelijk niveau. SLO ontwikkelde voor dit peilingsonderzoek een inhoudelijke onderlegger: de domeinbeschrijving Rekenen-wiskunde basisonderwijs
Wat bied je aan een leerling van 9 of 10 jaar die al klaar is met de basisschoolstof? Rechtstreeks van groep 7 naar de brugklas is niet altijd ideaal. Op steeds meer plekken volgen versnelde leerlingen daarom speciale programma’s die hen voorbereiden op het vo.
SLO deed er onderzoek naar en komt binnenkort met aandachtspunten en een voorbeeldcurriculum voor het opzetten van een tussenjaar. We namen een kijkje bij Intermezzo, het overgangsjaar van het Hondsrug College in Emmen.
Veel docenten biologie, natuurkunde en scheikunde in de bovenbouw van havo en vwo vinden dat ze de stof voor CE en SE niet in de daarvoor bestemde tijd kunnen behandelen.
Leerplanontwikkelaar Maarten Pieters werkt aan de afronding van een promotieonderzoek naar wat natuurkundeleraren belangrijk vinden in hun vak en hoe vakvernieuwingen sinds de jaren 70 daarin weerspiegeld worden. Het levert lessen op voor curriculumvernieuwing anno 2020.
Een volledig vernieuwd examenprogramma: als dat maar goed gaat. Dat dachten veel docenten toen in 2017 het nieuwe programma maatschappijwetenschappen een feit was. Docenten hielden hun adem in en moesten wennen aan de nieuwe structuur van concepten en contexten. Is het vak aantrekkelijker geworden en heeft het meer om het lijf dan voorheen? Kunnen de meeste docenten er mee uit de voeten en wat vinden de leerlingen zelf eigenlijk?