Zoeken
verfijn de resultaten
Josiah ‘t Hart (15 jaar) derdeklasser van het Willem Lodewijk Gymnasium in Groningen, heeft de nationale eindronde voor de 20e International Junior Scienceolympiad (IJSO) gewonnen. Aan de landelijke eindronde, die op 16 juni gehouden is aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, deden 21 leerlingen mee: 6 meisjes en 15 jongens, voor het merendeel uit leerjaar 3-havo of 3-vwo. Annelie Wetzels (14 jaar) van het Lorentz Casimir Lyceum in Eindhoven werd beste havist.
Komend schooljaar 2023/2024 start de pilot Praktijkroute havo-Educatie (PRE). Leraren en de leerlingen van negen scholen gaan het conceptexamenprogramma van deze praktijkroute komend schooljaar beproeven. Afgelopen maand was de kick-off bij SLO.
Landelijke bijeenkomst praktijkgerichte programma's havo in het teken van kennismaken, informeren, uitwisselen en inspireren
Op 24 juli kreeg SLO van het ministerie van OCW het goede nieuws dat wij, in een consortium samen met Kennisnet, een Expertisepunt digitale geletterheid kunnen gaan inrichten en opzetten.
Hoe kun je binnen jouw school aan de slag met het versterken van de basisvaardigheden burgerschap? Op het platform basisvaardigheden vind je nu factsheets voor po en vo, een stappenplan en adviezen voor de basisvaardigheden burgerschap.
Digitale geletterdheid is een relatief nieuw leergebied. Het gaat om het verwerven van kennis over digitale technologie, het kritisch en (zelf)bewust gebruik ervan en het inschatten van kansen en risico’s. Maar wat is er bekend uit onderzoek? Met welke vaardigheden kun je nu al aan de slag? En hoe versterk je de digitale basisvaardigheden van je leerlingen?
Er is subsidie en ondersteuning beschikbaar voor pilotscholen van de praktijkgerichte programma's voor het havo.
Veel jongeren volgen sociale media-accounts die internationale conflicten bespreken. Het gaat dan bijvoorbeeld over het Midden-Oosten of de situatie in Oekraïne. Wie kritisch kijkt, ziet dat veel van dergelijke accounts informatie uit de context halen of belichten vanuit één bepaalde invalshoek. Informatie wordt zo (al dan niet bewust) geframed. In een informatiesamenleving, waarin vrijwel iedereen continu toegang heeft tot informatie, zijn kritische informatievaardigheden dan ook van groot belang.
SLO heeft een verkenning uitgevoerd naar de ERK-niveaus van de moderne vreemde talen.