Zoeken
verfijn de resultaten
Keuzes van leerlingen in het leren worden steeds belangrijker. Maar echt participeren- meepraten en meebeslissen zoals leerlingen dat nu en later gaan doen als lid van de maatschappij- gaat een stap verder. Hoe oefen je dat op school? Probeer het vierstappenplan eens uit. Deze brochure is gebaseerd op de curriculumonderhandelingsmethodiek.
SLO heeft een instrument ontwikkeld dat scholen helpt hun visie over burgerschap te (her)ontwikkelen en te verankeren in bestaand beleid.
In het leren worden eigen keuzes van de leerling steeds belangrijker. Maar echt participeren - meepraten en meebeslissen zoals leerlingen dat nu en later zullen doen als lid van de maatschappij - gaat een stap verder. Hoe oefen je dat op school?
In deze trendanalyse schetsen we enkele ontwikkelingen die een rol spelen bij het ontwerpen van een landelijke leerplankader voor burgerschapsonderwijs.
Het Burgerkaartenspel is een instrument dat scholen kan helpen rond het thema Burgerschap goede vragen te stellen. Hoe geef je vorm aan burgerschap op jouw school? Hoe zorg je ervoor dat je aan de nieuwe eisen van de wet en de Inspectie voldoet? Het burgerkaartenspel zet je aan het denken over de doelen die je als school of als schoolorganisatie wilt nastreven, maar ook over de leeractiviteiten, lessen en leerlijnen die je wilt opzetten, uitvoeren en evalueren.
Deze publicatie bevat bouwstenen die door het ontwikkelteam Burgerschap zijn opgeleverd. Ze zijn het eindproduct van het programma Curriculum.nu. SLO heeft daaruit een selectie gemaakt. Deze zeven bouwstenen bevatten de kern van burgerschap en sluiten aan bij de wettelijke burgerschapsopdracht. Het volledige leerplanvoorstel met de visie en elf bouwstenen vind je op: curriculum.nu/voorstellen/burgerschap