Zoeken
verfijn de resultaten
In het leren worden eigen keuzes van de leerling steeds belangrijker. Maar echt participeren – meepraten en meebeslissen zoals leerlingen dat later zullen doen als lid van de maatschappij – gaat een stap verder. Hoe oefen je dat op school? Aan de hand van een vierstappenplan kunnen docenten hun leerlingen inspraak geven in de inhoud van de lessen. Download hiernaast de brochure met de vierstappen om het zelf direct te gebruiken.
Is rekenonderwijs wel een taak voor één leraar of is het een gezamenlijke verantwoordelijkheid?
Wist je dat 1 op de 5 leerlingen nog steeds niet het rekenonderwijs krijgt dat ze verdient? Net als tien jaar geleden krijgen ook nu de sterke rekenaars in de klas niet de uitdaging die ze nodig hebben. Dit constateert Het onderzoek 'Reken- en wiskundeonderwijs aan (potentieel) hoogpresterende leerlingen' van de Inspectie. Hoe til je elke rekenles naar een hoger niveau? SLO'er Suzanne Sjoers geeft praktische voorbeelden
Op 10 oktober 2019 kreeg minister Slob de bouwstenen voor een nieuw curriculum in het primair en voortgezet onderwijs aangeboden. Ingrid Brummelman is directeur bij Curriculum.nu, de projectorganisatie die in opdracht van een groot aantal onderwijsorganisaties de afgelopen tijd het traject Curriculum.nu heeft gecoördineerd. Hoe is dat verlopen? Wat viel mee, wat viel tegen? En wat kunnen scholen de komende tijd verwachten?
Elk kind verdient eerlijke kansen om succesvol mee te doen op school en volwaardig deel te kunnen nemen aan de samenleving. Dat vraagt om een goede beheersing van de basisvaardigheden taal/Nederlands en rekenen-wiskunde. Een basis van waaruit zij hun taalgebruik en rekenvaardigheden een leven lang kunnen blijven ontwikkelen.
Welke kansen zijn er voor taal en rekenen binnen wereldoriëntatie? Die vraag staat centraal tijdens studiedagen op de Willem van Veenschool in Katwijk. De leerkrachten ontdekken dat er buiten de methode veel te leren valt.
Spelletjes spelen doen is niet alleen leuk, het is ook een ideale manier om te leren. Ook als het gaat om het vergroten van de rekenvaardigheden van kleuters. SLO werkte daarom een groot aantal rekenspellen uit die leerkrachten kunnen inzetten in de klas. Natuurlijk voor de rekenontwikkeling van jonge kinderen, maar ook voor het ontwikkelen van hun executieve functies én hun sociaal-emotionele groei.
Voor basisschoolleerkrachten zijn methodes heel belangrijk bij het invullen van het reken-wiskundeonderwijs. In Nederland wordt met verschillende methodes gewerkt. Maar zijn die qua inhoud hetzelfde? Welke prestaties worden er van leerlingen verwacht? Krijgen ze wel dezelfde kansen om te leren? Marc van Zanten, SLO-leerplanontwikkelaar onderzocht achttien reken-wiskundemethodes en promoveerde met zijn onderzoek aan de Universiteit Utrecht. “Ook binnen dezelfde methode kunnen leerkansen verschillen.”
Artikel uit SLO Context PO, nr. 20
Nederlandse leerlingen kunnen beter rekenen dan ze nu laten zien. Maar hoe krijg je ze zover? SLO probeert een steentje bij te dragen. Didactief sprak met leerplantonwikkelaar Marc van Zanten.
Artikel uit Didactief mei 2021
Als Lissa Brugmans bij wereldoriëntatie de Tweede Wereldoorlog behandelt, geeft ze tegelijkertijd les in rekenen en taal. Haar leerlingen vinden deze manier van les krijgen geweldig: “Ze staan allemaal aan.” Ook Karianne Djoyoadhiningrat-Hol, oud-SLO'er, is groot voorstander van het aanbrengen van samenhang tussen wereldoriëntatie en taal en/of rekenen. Met collega’s en het onderwijsveld heeft ze een stappenplan Kansen voor samenhang ontwikkeld waarmee leerkrachten zelf aan de slag kunnen.
Artikel uit SLO Context PO juni 2021