Zoeken
verfijn de resultaten
Dit boek is een bundel van allerlei artikelen over meertaligheid en onderwijs.
Hoe leren kinderen in het basisonderwijs teksten schrijven? Hoe goed moeten ze daarin worden? En hoe kunnen leerkrachten hen daarbij ondersteunen?
Dit boek beschrijft de verkaveling van de taalverwerving op scholen en geeft handvatten hoe met deze verkaveling om te gaan.
Ben jij benieuwd hoe je de basisvaardigheden taal van jouw leerlingen kunt versterken?
Tijdens deze vakbijeenkomst van AlfaGammapartners laat SLO'er Johan van Driel tijdens een workshop zien hoe je samenhang kunt aanbrengen tussen geschiedenis en taal (vooral de vaardigheid schrijven en in het verlengde daarvan ook lezen).
17 april herziene kerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde en herziene functionele kerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde gepubliceerd
Docent Nederlands Didy Pijpker ontwikkelde in het leernetwerk van SLO een schrijfopdracht voor haar leerlingen om ze mee te nemen in een schrijfproces.
Een schoolbibliotheek vol hippe jeugdboeken. Gezellige leeshoekjes in de klassen. Leerlingen die elkaar boeken aanraden. En enthousiaste leerkrachten die zorgen dat alles op school lezen ademt. Dat is CKC Het Stroomdal in Zuidlaren. Het team stopte drie jaar geleden met haar methode voor begrijpend lezen, taal en spelling en gooide het leesonderwijs over een heel andere boeg.
Artikel uit SLO Context PO, nr. 20
Anke Herder, leerplanontwikkelaar Nederlands bij SLO, deed aan de Rijksuniversiteit Groningen promotieonderzoek naar de interactie tussen leerlingen die samen aan het schrijven zijn tijdens onderzoekend leren. Alles wijst erop dat samenwerkend schrijven zowel de taal- als denkontwikkeling kan bevorderen. En andersom: “Samen schrijven is doel en middel tegelijk.”
Artikel uit SLO Context PO, nr. 20