Zoeken
verfijn de resultaten
Chinese taal en cultuur is vanaf schooljaar 2015-2016 een officieel examenvak in het vwo. SLO monitort de invoering van dit nieuwe vak en rapporteert hierover. Deze eerste rapportage geeft antwoorden op vragen als hoe en waarom schoolleiders en docenten vormgeven aan het vak en wat docenten van het vak vinden.
De multiculturele samenleving is een feit en integratie een noodzaak. Daarom zou interculturele competentie een onmisbaar onderwerp op de onderwijsagenda moeten zijn. Onder interculturele competentie verstaan we het kunnen leggen van relaties tussen verschillende culturen, in termen van begrip, acceptatie en waardering. In deze publicatie wordt verslag gedaan van de resultaten van een verkennend onderzoek onder docenten moderne vreemde talen in Nederland naar de perceptie van dit begrip en de aandacht die aan de interculturele aspecten van het taalgebruik in de taallessen wordt besteed.
In 2014 is SLO begonnen met het ontwikkelen van een leerlijn mondelinge taalvaardigheid, lezen en schrijven voor groep 1 en 2 van het tweetalig primair onderwijs. De leerlijn werd tijdens de pilotperiode jaarlijks uitgebreid en bijgesteld tot een complete leerlijn voor groep 1-8. De pilotscholen hadden ook behoefte aan een leerlijn spelling en grammatica. Spellen is geen op zichzelf staande vaardigheid, maar een hulpmiddel bij lezen en schrijven. Daarom is ook geen 'standaard' leerlijn uitgewerkt, zoals voor de andere drie domeinen, maar is gekozen voor het schrijven van een handreiking voor tpo-coördinatoren en/of tpo-leerkrachten
Revised learning strand English for the Caribbean context, specifically St. Eustatius and Saba.
Deze verkenning is uitgevoerd om te bepalen welke ERK-niveaus toegevoegd kunnen worden aan de eindtermen van de moderne vreemde talen.