Zoeken
verfijn de resultaten
Veel docenten willen formatieve evaluatie inbedden in hun lespraktijk, maar hebben behoefte aan meer houvast hierbij. Hier vindt je inspirerende voorbeelden en uitwerkingen van en achtergrondinformatie bij formatieve evaluatie in de beroepsgerichte vakken.
SLO voert met regelmaat trendanalyses uit per vakgebied, met als resultaat een publicatie met daarin de stand van zaken en de ontwikkelingen per vakgebied.
Beroepsgerichte wedstrijden en toernooien zijn er in vele soorten en maten in het vmbo. Zij stimuleren individueel talent in de school en talentbewustzijn op schoolniveau.
De beroepsgerichte vakken vmbo zijn uitzonderlijk in het Europese onderwijsstelsel, omdat het uniek is dat leerlingen in de leerplichtige leeftijd voltijd dagonderwijs met beroepsvoorbereiding krijgen. Hier kan je daar meer over lezen.
SLO ondersteunt bij het ontwikkelen van leerplankaders voor doorlopende leerlijnen in de beroepskolom. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de experimenten, het Vakcollege of doorlopende leerlijnen die scholen ontwikkelen in samenwerking met het mbo.
Als aan het eind van het tweede leerjaar leerlingen voor een beroepsgericht programma kiezen is het niet vanzelfsprekend dat zij allemaal weten wat zij willen worden. Dat maakt in de bovenbouw van de beroepsgerichte leerwegen LOB noodzakelijk.
SLO evalueert de invoering van deze vernieuwing in opdracht van het Ministerie van OCW. De vragen die we graag willen beantwoorden zijn: hoe verloopt de invoering? Wat betekent de vernieuwing voor docenten en leerlingen?
Elk beroepsgericht programma vmbo kent een eigen platform. Deze platforms vormen de (inhoudelijke) schakel tussen onderwijs, beroepsopleiding en beroep, hebben direct contact met docenten en organiseren bijeenkomsten.
Steeds meer scholen zoeken naar manieren om leerlingen te ondersteunen om ergens goed in te worden. SLO helpt scholen om hiervoor een goede vorm te vinden.
Dit thema biedt een overzicht van documenten waarmee je je kan verdiepen in de vormgeving van de arbeidstoeleiding in het voortgezet speciaal onderwijs (vso) en het praktijkonderwijs (pro).