Zoeken
verfijn de resultaten
SLO vervult vanaf januari 2026 een consulterende rol bij het Expertisepunt digitale geletterdheid (EPDG)
Op woensdag 5 november spreekt Arthur Bakker in zijn oratie over ‘Curriculum en didactiek in actie’.
Afgelopen 5 november sprak Arthur Bakker zijn oratie uit met het onderwerp 'Curriculum en didactiek in actie'. Vanuit SLO volgen we met belangstelling de inzichten die leze leerstoel zal opleveren.
Er zijn nieuwe kerndoelen voor het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs.
De kerndoelen vertalen naar je eigen onderwijs. Houd jij je hier al mee bezig?
Ontdek wanneer de nieuwe kerndoelen en examenprogramma's worden opgeleverd aan het ministerie van OCW en wanneer ze gelden voor alle scholen.
Proeftuin examens 2.0 is een samenwerkingsproject tussen Kennisnet, Cito en SLO. Per vak wordt een koppeling gelegd tussen examenvragen, de syllabus van het examenprogramma en lesmethoden. De koppeling van die gegevens wordt in de praktijk op zijn merites beoordeeld en geoptimaliseerd om makkelijker maatwerk te bieden aan leerlingen.
Dit is een bewaarnummer vol met kennis over en praktijken van formatief evalueren. Leraren, schoolleiders en begeleiders van de leernetwerken ‘Formatief evalueren’ bundelden theorieën, voorbeelden, instrumenten en hulpmiddelen om jou als leraar en schoolleider handvatten te geven om werk te maken van formatief evalueren.
Het Europees Referentiekader voor de Talen is officieel volwassen: in 2019 bestaat het 18 jaar. Het ERK, een raamwerk van niveauomschrijvingen, heeft inmiddels een vaste plek in het talenonderwijs. Niet alleen in Nederland maar in heel Europa. Onlangs lanceerde de Raad van Europa een geactualiseerde versie, waarbij de nadruk ligt op taal als communicatiemiddel. Docenten Frans Jouke Brouwer en Katelijne Leijten-Roos vertellen over hun jarenlange ervaring met het ERK en hun kennismaking met de nieuwe versie.