Zoeken
verfijn de resultaten
Meertaligheid is de talige diversiteit van de leerlingen die thuis een andere taal, dialect, spreektaal of gebarentaal spreken. Maar meertaligheid is ook een kenmerk van onze samenleving. "Jij, ik, jouw leerlingen, wij zijn allemaal meertalig. Het benutten van deze rijkdom biedt kansen voor de les", zeggen Inge Jansen, curriculumontwikkelaar Nederlands, en Daniela Fasoglio, curriculumontwikkelaar moderne vreemde talen (MVT) van SLO.
Artikel uit Van Twaalf tot Achttien september 2021
Formatief evalueren staat bij veel scholen prominent op de agenda. Soms vanuit toetsbeleid, omdat daar knelpunten worden gezien, soms vanuit schoolleiding of leraren, omdat men het onderwijs anders wil inrichten. Twee ervaren onderwijsprofessionals op het vlak van formatief evalueren delen hun ervaringen.
Artikel uit Van Twaalf tot Achttien oktober 2021
Deze mini-uitgave is verschenen als bijlage bij het decembernummer van Didactief en gemaakt door SLO in samenwerking collega's én betrokkenen uit het onderwijsveld. Het resultaat, een mooie special over curriculumbewust handelen in het vo.
In de special onder andere artikelen over Metameer Jenaplan in Boxmeer, een van de 136 pilotscholen in nieuwe praktijkgerichte programma vmbo, de kritiek op het centraal examen Nederlands voor havo en vwo en drie vragen over de vakkenstructuur voor wiskunde in de bovenbouw havo/vwo.
Verbinden, verdiepen, verbreden. ‘Dat zijn dé kernwoorden in het praktijkgerichte programma voor de nieuwe leerweg in het vmbo,’ zegt Dave Arts, teamleider bij Metameer Jenaplan in Boxmeer, een van de 136 pilotscholen die het onderwijsprogramma ontwikkelen. Met curriculumexpert Bas Trimbos (SLO) reflecteert hij op de eerste stappen.
Artikel Didactief Special. Curriculumbewust handelen in het vo. Bijlage bij Didactief, jrg. 51, nr. 9, december 2021
136 scholen in Nederland pionieren om een praktijkgericht programma voor de nieuwe leerweg in het vmbo te ontwikkelen. Op het Vak College Hillegersberg doen ze dat op z’n Rotterdams: de school heeft een VCH store, een winkel waar leerlingen zo zelfstandig mogelijk werken aan opdrachten uit de buurt. Kelly Nolles, docent D&P en Marloes Warnar, curriculumontwikkelaar SLO, vertellen in een tweegesprek over de essentie van het nieuwe praktijkgerichte programma.
Artikel Van Twaalf tot Achttien, nr. 10, december 2021
Een belangrijk doel van onderwijs is dat leerlingen zich bewust worden van wat ze al wel of nog niet weten en kunnen en dat ze meesturen bij hun eigen leerproces. We geven enkele voorbeelden hoe formatief evalueren daarbij kan helpen.
Uit NVOX 2021, nr 10.
Vertalen kan een middel zijn om de communicatie te bevorderen, input in een vreemde taal te begrijpen en op talen en culturen te reflecteren. Dat onderschrijft ook het Companion Volume, de geactualiseerde versie van het Europees Referentiekader.
Uit Levende Talen Magazine, nr 7.
Het examenprogramma biologie voor het vmbo wacht al lang op vernieuwing. ‘De laatste inhoudelijke vernieuwing komt uit 1999, zo oud is het examenprogramma feitelijk. Het examenprogramma is sindsdien alleen tekstueel aangepast’, vertelt Rob Abbenhuis, curriculumontwikkelaar en themacoördinator vmbo bij SLO.
Artikel uit Bionieuws, 12 februari, 2022.
''Willen jullie eens meekijken hoe we de implementatie van digitale geletterdheid in onze scholen kunnen vormgeven?'' Dat vroeg Scholenstichting Lucas Onderwijs aan SLO. Samen ontwikkelden ze een bootcamp voor digitale geletterdheid.
Artikel uit PrimaOnderwijs nr 4, maart 2022
Hoe gaat het met het taalonderwijs? Hoe wordt digitale geletterdheid eigenlijk zichtbaar in het taalonderwijs? Wat staat er over meertaligheid in de kerndoelen? Wat moeten we doen met de tegenvallende resultaten op schrijfvaardigheid? Wat speelt er momenteel in het taalonderwijs? In het nieuwste nummer van Veerkracht (nummer 19, 2022), tijdschrift van Hogeschool KPZ, beschrijven Joanneke Prenger en Gerdineke van Silfhout de actuele uitdagingen en ontwikkelingen binnen het leergebied Nederlands.