Zoeken
verfijn de resultaten
Esther Faasen won in 2023, vlak na haar afstuderen, de Nationale Onderwijstalentprijs voor het voortgezet onderwijs. Al sinds de kleuterklas wilde zij zelf voor de klas staan.
Je staat er misschien niet dagelijks bij stil, maar SLO doet volop onderzoek. Deze onderzoeken leveren waardevolle inzichten op over curriculumontwikkeling. Je kunt wel stellen dat onderzoek een belangrijke basis vormt voor alles wat we doen.
Met concrete en actuele kerndoelen zorgen we dat leerlingen beter voorbereid zijn op hun volgende stap in het onderwijs. Ze ontwikkelen vaardigheden die ze nu en later als volwassene nodig hebben om actief mee te doen in de samenleving.
De conceptkerndoelen van alle leergebieden zijn inmiddels opgeleverd. Wat verandert er zoal? Hoe kun jij je voorbereiden op de komst van toekomstige nieuwe kerndoelen?
Hoe gaan scholen om met de ontwikkeling van het onderwijsprogramma en welke factoren spelen daarin een rol? Die vraag staat centraal in het onderzoek dat SLO en DUO Onderwijsonderzoek samen uitvoerden.
In Den Haag kunnen leerlingen die op het reguliere middelbaar onderwijs vastlopen terecht bij VAVO Haaglanden voor volwassenenonderwijs. Sinds 2023 kunnen zij hier binnen vmbo-tl en havo deelnemen aan het praktijkgerichte programma (pgp).
Hoe geef je binnen de school leiding aan curriculumontwikkeling? Schoolleiders en teacher leaders van verschillende scholen voor voortgezet onderwijs onderzoeken dit samen binnen het Leernetwerk curriculumbewust handelen.
We zorgen ervoor dat het landelijk curriculum actueel is en blijft. Die aanpak krijgt steeds verder vorm en noemen we periodiek curriculumonderhoud.
Ontwikkeling van een formatief beoordelingsinstrument om de behoefte van studenten aan corrigerende acties in de natuurkunde te bepalen: het functionele begripsniveau van studenten identificeren. In het natuurkundeonderwijs geven de meeste leraren hun leerlingen feedback op hun probleemoplossingen door middel van cijfers op schriftelijke toetsen. Het geven van dit type feedback na een summatieve toets komt niet tegemoet aan de behoefte van veel leerlingen om hun probleemoplossing te verbeteren. In dit artikel beschrijven we de ontwikkeling van een formatief beoordelingsinstrument waarmee docenten zinvolle, actiegerichte feedback kunnen geven op de prestaties van leerlingen op schriftelijke toetsen.
Lees meer over de start van de vakvernieuwingscommissie en de uitdagingen waar zij voor staan in het artikel uit LO magazine.