Zoeken
verfijn de resultaten
Hoe gaan scholen om met de ontwikkeling van het onderwijsprogramma en welke factoren spelen daarin een rol? Die vraag staat centraal in het onderzoek dat SLO en DUO Onderwijsonderzoek samen uitvoerden.
In Den Haag kunnen leerlingen die op het reguliere middelbaar onderwijs vastlopen terecht bij VAVO Haaglanden voor volwassenenonderwijs. Sinds 2023 kunnen zij hier binnen vmbo-tl en havo deelnemen aan het praktijkgerichte programma (pgp).
Hoe geef je binnen de school leiding aan curriculumontwikkeling? Schoolleiders en teacher leaders van verschillende scholen voor voortgezet onderwijs onderzoeken dit samen binnen het Leernetwerk curriculumbewust handelen.
We zorgen ervoor dat het landelijk curriculum actueel is en blijft. Die aanpak krijgt steeds verder vorm en noemen we periodiek curriculumonderhoud.
Ontwikkeling van een formatief beoordelingsinstrument om de behoefte van studenten aan corrigerende acties in de natuurkunde te bepalen: het functionele begripsniveau van studenten identificeren. In het natuurkundeonderwijs geven de meeste leraren hun leerlingen feedback op hun probleemoplossingen door middel van cijfers op schriftelijke toetsen. Het geven van dit type feedback na een summatieve toets komt niet tegemoet aan de behoefte van veel leerlingen om hun probleemoplossing te verbeteren. In dit artikel beschrijven we de ontwikkeling van een formatief beoordelingsinstrument waarmee docenten zinvolle, actiegerichte feedback kunnen geven op de prestaties van leerlingen op schriftelijke toetsen.
Lees meer over de start van de vakvernieuwingscommissie en de uitdagingen waar zij voor staan in het artikel uit LO magazine.
In oktober zijn de conceptexamenprogramma’s voor Fries, Nederlands en de negen moderne vreemde talen gepubliceerd.
SLO heeft vijf conceptexamenprogramma’s maatschappijleer gepubliceerd. Wat kunnen we verwachten? Koen Dogterom praat je bij in dit artikel.
Het huidige eindexamenprogramma voor het vmbo is al 25 jaar oud. Het nieuwe conceptprogramma betekent een grote verandering.
In dit artikel kijken Koen Dogterom en Han Noordink naar de benaderingswijze van het vak.