Zoeken
verfijn de resultaten
Vandaag publiceren we de functionele kerndoelen voor Nederlands en rekenen en wiskunde (definitief concept).
Leerprestaties kunnen positief of negatief beïnvloed worden door de verwachtingen die je als leerkracht, vaak onbewust, van leerlingen hebt.
Uit onderzoeken blijkt, dat de rekenprestaties in Nederland hetzelfde zijn gebleven t.o.v. 2019.
Ben jij leraar/ib-er/coördinator/schoolleider op een so/vso school? Wil jij meepraten over de bruikbaarheid van de functionele kerndoelen (concept)?
17 april herziene kerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde en herziene functionele kerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde gepubliceerd
Schoolleiders spelen een cruciale rol in curriculumontwikkeling. Op 26 mei in Utrecht organiseert AVS, in samenwerking met SLO, een bijeenkomst om schoolleiders te ondersteunen bij het vertalen van geactualiseerde kerndoelen naar passend onderwijs.
Ook curriculumontwikkeling kent z’n historie. Wat daarin wel en niet tot realisatie komt, volgt lang niet altijd het vooropgezette plan. Curriculumontwikkelaar Maarten Pieters doet daar op dit moment onderzoek naar.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs is voor veel leerlingen nog altijd een grote stap. Doorlopende leerlijnen dragen in belangrijke mate bij aan een soepele overgang. “Er valt veel winst te behalen voor leerlingen als leraren de vakinhouden van de basisschool en middelbare school beter op elkaar laten aansluiten en leerlingen die ook als zodanig kunnen herkennen”, zegt leerplanontwikkelaar Frederik Oorschot.
Leerlingen mogen weer naar school. Na meer dan twee maanden online onderwijs zijn de rugzakken weer gepakt en mogen leerlingen de lokalen weer binnen. Hoe dat er precies uitziet binnen de anderhalvemetersamenleving, daar wordt nog over nagedacht. En er zijn andere vragen. Hoe pakken we de draad weer op, vanuit het curriculum gezien?
Met artikelen over o.a. nieuwe kerndoelen (v)so, de handreiking schooladvisering en de nieuwe leerweg vmbo.