Zoeken
verfijn de resultaten
aantal resultaten: 13095
Aardrijkskunde heeft zowel kerndoelen voor mens & maatschappij als bij mens & natuur. In dit artikel wordt ingegaan hoe die kerndoelen eruitzien.
1 januari 2025
Lees hier het artikel uit vakblad NVOX waarin de nieuwe conceptexamenprogramma’s van deze vakken centraal staan.
19 juni 2025
In het artikel van DNMOnline lees je waarom het voor scholen nu al interessant is om aan de slag te gaan met de conceptexamenprogramma's.
1 mei 2025
In dit artikel lees je hoe mvt-docenten aankijken tegen de verwachtingen die er naar hun zijn met betrekking tot de actualisering kerndoelen.
2 april 2025
Het huidige onderwijsdebat richt zich onder meer op de vraag welke kennis en vaardigheden van belang zijn om leerlingen voor te bereiden op een snel veranderende maatschappij. Veel van deze vaardigheden worden samengevat onder de noemer ‘21e eeuwse vaardigheden’. Het betreft generieke vaardigheden en daaraan te koppelen kennis, inzicht en houdingen die nodig zijn om te functioneren in, en bij te dragen aan de toekomstige samenleving. Het Ministerie van OCW heeft SLO gevraagd te onderzoeken wat deze vaardigheden precies inhouden en in hoeverre ze aandacht krijgen c.q. zouden moeten krijgen in het funderend onderwijs (het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs). Daarbij is gevraagd specifiek aandacht te besteden aan digitale geletterdheid. De conclusie van het onderzoek is dat de 21e eeuwse vaardigheden weinig doelgericht en structureel aan de orde komen in het huidige curriculum voor het funderend onderwijs. Het rapport beveelt aan de positie van de vaardigheden in het beoogde en uitgevoerde curriculum te versterken en ze een meer zichtbare plek in de landelijke leerplankaders te geven.
21 januari 2015