Zoeken
verfijn de resultaten
Op woensdag 5 november spreekt Arthur Bakker in zijn oratie over ‘Curriculum en didactiek in actie’.
Ontdek wanneer de nieuwe kerndoelen en examenprogramma's worden opgeleverd aan het ministerie van OCW en wanneer ze gelden voor alle scholen.
In het voorjaar van 2026 presenteren we tijdens drie landelijke bijeenkomsten de eerste concept-leerlijnen voor Nederlands en rekenen en wiskunde. Denk mee en geef je mening!
De kerndoelen vertalen naar je eigen onderwijs. Houd jij je hier al mee bezig?
De mailboxen van de basisschooldirecteuren van ATO-Scholenkring in Den Bosch zaten regelmatig vol informatie van cultuur- en natuurinstellingen. Leuk en leerzaam aanbod voor leerlingen, waar helaas geen tijd voor was. De scholen wilden het externe aanbod inbedden in hun onderwijs en stelden een versnellingsvraag aan de PO-Raad. Samen met SLO en Kennisnet gingen ze aan de slag met het project Niet stapelen, maar vervangen.
Dit is een bewaarnummer vol met kennis over en praktijken van formatief evalueren. Leraren, schoolleiders en begeleiders van de leernetwerken ‘Formatief evalueren’ bundelden theorieën, voorbeelden, instrumenten en hulpmiddelen om jou als leraar en schoolleider handvatten te geven om werk te maken van formatief evalueren.
In dit artikel beschrijven Geeke Bruin-Muurling en Anneke Noteboom hoe je als leraar of rekencoördinator niet alleen spellen kunt zoeken die specifiek passen bij de doelen van je rekenles of van je methode, maar juist ook: hoe je zelf bij bepaalde rekendoelen een eenvoudig spel kunt bedenken, dat voldoet aan de eisen van een goed en zinvol rekenspel én dat jouw leerlingen aanzet tot leren. Ze gaan zelfs een stap verder: Kunnen kinderen misschien ook zelf een rekenspel ontwikkelen of aanpassen, waardoor ze niet alleen aan een doel werken als ze het spel spelen, maar waarbij het ontwerpen zelf, het leren bevordert?
De wereld verandert in een hoog tempo. Complexe maatschappelijke kwesties vragen om innovatieve oplossingen, omdat standaardoplossingen vaak niet meer voldoen. Het onderwijs kan eraan bijdragen dat leerlingen nieuwe ideeën voor oplossingen ontwikkelen. Hoe? Door het creatief denken en handelen te stimuleren
In het leren worden eigen keuzes van de leerling steeds belangrijker. Maar echt participeren – meepraten en meebeslissen zoals leerlingen dat later zullen doen als lid van de maatschappij – gaat een stap verder. Hoe oefen je dat op school? Aan de hand van een vierstappenplan kunnen docenten hun leerlingen inspraak geven in de inhoud van de lessen. Download hiernaast de brochure met de vierstappen om het zelf direct te gebruiken.
In deze podcast spreekt strategisch adviseur digitale geletterdheid Remco Pijpers bij Kennisnet met SLO'er Allard Strijker en Maaike Heitink van de Universiteit Twente.
In het najaar van 2019 besluit de Tweede Kamer over de vraag of digitale geletterdheid een vaste plek krijgt in het curriculum. Dat roept vragen op als: hoe meten we digitale geletterdheid bij leerlingen en wanneer zijn leerlingen digitaal geletterd?