Zoeken
verfijn de resultaten
De verschillende profielen van talentvolle en begaafde leerlingen, zoals beschreven door Betts & Neihart (2010), worden in dit overzicht verder toegelicht.
Deze werkvorm beschrijft een handige professionaliseringsaanpak om met je collega’s je kennis, lessen en ervaringen te delen.
Dit Word document behoort bij de publicatie: Checklist Verantwoord kiezen voor fundamenteel rekenniveau 1F.
Lesgeven in begrijpend lezen kun je op verschillende manieren verbeteren. Deze praktijkkaart sluit aan bij de interventie begrijpend lezen van de NPO-menukaart en gaat in op de vraag: hoe maak je inzetten op technieken voor begrijpend lezen een effectieve interventie voor je leesonderwijs? De praktijkkaart beschrijft beknopt drie inzichten die je daarbij helpen.
In deze handreiking komen wetenschappelijke inzichten, praktijkvoorbeelden en tips samen die kunnen helpen bij het vormen van een integraal beeld van de leerling.
Beschrijving van Kleurenschat, een digitaal ongenormeerd observatie-instrument om de ontwikkeling van het taalbegrip van jonge kinderen in kaart te brengen.
Observatie-instrument met observatie- en
registratielijsten voor 0-2 jaar en 0-4 jaar.
Daarnaast bevat het instrument ook een
overdrachtsformulier.
Digitaal (web-based) programma. Pravoo 0 – 4 jaar
bestaat voor het observeren van de ontwikkeling uit
drie delen; A, B en C.
Deel A is voor kinderen van 0 – 2,5 jaar, Deel B voor
kinderen van 2,5 – 4 jaar en Deel C bevat de VVEdoelen
voor rekenen en taal (2,6 – 4 jaar). Het
gebruik van Deel C is naar eigen keuze en is
daarmee facultatief.