Zoeken
verfijn de resultaten
Deze week verscheen in Didactief de special 'De basis op orde' van SLO. De special gaat over heldere kerndoelen en hoe je met basisvaardigheden aan de slag kunt. Met bijdragen van onder andere het team kerndoelen Nederlands, Ebrina Smallegange van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en Robert Chamalaun van vakvereniging Levende Talen Nederlands.
Teams van leraren, vak- en curriculumexperts, zijn bezig met het actualiseren van de kerndoelen Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Doel: leerlingen beter voorbereiden op vervolgonderwijs en hun plek in de maatschappij. Hoe pakken drie leden van het team kerndoelen Nederlands dit aan?
Vakverenigingen van leraren zijn betrokken bij de actualisatie van de kerndoelen. Vijf vragen aan Ebrina Smallegange (voorzitter Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren) en Robert Chamalaun (voorzitter vakvereniging Levende Talen Nederlands).
De mondelinge vaardigheid bij kinderen bevorderen, wil je als leerkracht graag. Hoe doe je dat dan? Oud-SLO'er Mariëtte Hoogeveen vertelt samen met Marleen van der Lubbe over de didactische handreiking die SLO met het werkveld ontwikkelde.
In deze Q&A beantwoordt Johan van Driel, programmamanager leerlijnen, drie belangrijke vragen over de ontwikkeling van leerlijnen bij de geactualiseerde kerndoelen.
Achter de schermen werken het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en SLO samen aan een systematische aanpak voor het periodiek onderhouden van het curriculum.
Met concrete en actuele kerndoelen zorgen we dat leerlingen beter voorbereid zijn op hun volgende stap in het onderwijs. Ze ontwikkelen vaardigheden die ze nu en later als volwassene nodig hebben om actief mee te doen in de samenleving.
De conceptkerndoelen van alle leergebieden zijn inmiddels opgeleverd. Wat verandert er zoal? Hoe kun jij je voorbereiden op de komst van toekomstige nieuwe kerndoelen?
Hoe gaan scholen om met de ontwikkeling van het onderwijsprogramma en welke factoren spelen daarin een rol? Die vraag staat centraal in het onderzoek dat SLO en DUO Onderwijsonderzoek samen uitvoerden.
Ga uit van het potentieel van leerlingen en niet van hun problemen. Dat houdt het team van basisschool Het Palet voor ogen bij het werken aan betere leerresultaten bij rekenen en wiskunde.