Zoeken
verfijn de resultaten
Pedagogisch medewerkers en leerkrachten, de professionals die educatie en onderwijs verzorgen in de kinderopvang en kleutergroepen, staan voor een belangrijke opgave. Ze willen alle kinderen een goede start geven. Gäby van der Linde-Meijerink en Martin Klein Tank bespreken vijf uitdagingen bij het ontwikkelen van een curriculum voor de voor- en vroegschoolse educatie. Beiden zijn verbonden aan het project Het Jonge Kind.
Artikel uit PrimaOnderwijs, november 2021
Deze mini-uitgave is verschenen als bijlage bij het decembernummer van Didactief en gemaakt door SLO in samenwerking collega's én betrokkenen uit het onderwijsveld. Het resultaat, een mooie special over curriculumbewust handelen in het po.
In de special onder andere artikelen over De School in Zandvoort, waar curriculumontwerp dagelijkse kost is en over hoe de Stichting Katholiek Onderwijs Enschede de coronacrisis aangreep om het curriculum eens kritisch onder de loep te nemen.
Veel scholen ontwerpen hun onderwijs voor een langere periode. Daarentegen is werken aan het curriculum voor De School in Zandvoort door thematisch, flexibel en op maat onderwijs een continu proces.
Artikel Didactief Special. Curriculumbewust handelen in het po. Bijlage bij Didactief, jrg. 51, nr. 9, december 2021
De Stichting Katholiek Onderwijs Enschede greep de coronacrisis aan om het curriculum kritisch onder de loep te nemen en meer ruimte te scheppen voor leerlingwelzijn. SLO-richtlijnen boden houvast. ‘Ons curriculumbewustzijn is sterker: we denken meer vanuit het grotere geheel.’
Artikel Didactief Special. Curriculumbewust handelen in het po. Bijlage bij Didactief, jrg. 51, nr. 9, december 2021
SLO heeft samen met de Universiteit van Amsterdam (UvA) het initiatief genomen tot de leerstoel Curriculum Studies. De nieuwe leerstoel verankert de aandacht voor het curriculum binnen de onderwijswetenschappen en sluit naadloos aan bij het toenemende maatschappelijk belang van het curriculum.
Artikel uit SLO Context april 2022
Curriculum: wat is het en wat kun je ermee? Die vraag werd Moniek van der Hoeven gesteld. Toen ze 16 jaar geleden bij SLO kwam werken, leerde ze allerlei theoretische modellen en onderwijskundige begrippen. Zinvol en erg verhelderend. Maar zo vlak voor haar pensionering kijkt ze ook terug op haar jaren als leraar en ziet ze wat het curriculum voor haar betekende en wat ze ermee deed.
Het leergebied B&S is volop in beweging. In het artikel ‘Kijken naar bewegen’ dat onlangs verscheen in het LO-magazine gaan we in op de veranderingen die gaande zijn in de beweeg- en sportcultuur en hoe dat de lichamelijke opvoeding beïnvloedt. Aan de hand van een kijkraam van beweeguitdagingen en beweegthema’s bieden we de leraar lo handvatten om zijn onderwijsprogramma een kwaliteitsimpuls te geven.
De KVLO voert in samenwerking met SLO een verkenning uit in het kader van curriculumbewustzijn. Een lerarenpanel, bestaande uit vakleerkrachten, vakspecialisten, en opleiders, bespreekt in een aantal bijeenkomst diverse actuele thema’s. Een van de thema’s is de ontwikkeling van een doorlopende leerlijn voor de bouwsteen ‘Leren bewegen’. Daarbinnen spelen beweeguitdagingen en beweegthema’s een belangrijke rol.
Met deze nieuwe SLO context willen we je inspireren om aan de slag te gaan met het curriculum en samen met collega's je eigen (leer)plan te trekken.
Je leest onder andere over curriculumontwikkeling op school: doelgerichte keuzes maken voor goed onderwijs, aan de slag gaan met basisvaardigheden, de actualisatie van de examenprogramma's, de praktijkgerichte programma's en over digitale geletterdheid in het curriculum.
Het curriculum wordt vaak alleen gezien als de landelijke kerndoelen en eindtermen of als de methode. Maar in de praktijk omvat een curriculum veel meer dan dat. Scholen kunnen zelf invulling geven aan hun schoolcurriculum. Ze doen dit binnen de kaders van het landelijk curriculum en op basis van de eigen ambities voor hun leerlingen en hun visie op het onderwijs. In het ideale geval is dit een gezamenlijk proces, waaraan leraren en schoolleiders deelnemen. Samen met je team een constructief curriculumgesprek voeren is een niet te onderschatten opgave. Het vraagt bereidheid en vakmanschap van leraren, expertise en leiderschap op het gebied van schooleigen curriculumontwikkeling en tijd en middelen om hier structureel ruimte voor te maken.
Deze week verscheen in Didactief de special 'Samen voor de leerling' van SLO. De special gaat over hoe we er samen voor zorgen dat we de basisvaardigheden van leerlingen versterken en ze zo op weg helpen om verder te komen op school en in de samenleving.