Zoeken
verfijn de resultaten
Tot en met april 2025 worden de nieuwe inhouden uit de conceptexamenprogramma’s wiskunde beproefd op scholen. René Leverink ging in gesprek met SLO.
Lees hier het artikel uit vakblad NVOX waarin de nieuwe conceptexamenprogramma’s van deze vakken centraal staan.
In het internationale vakblad Journal of Didactics of Philosophy schrijven Arjan Koek en Floris Velema over het belang van een inclusief examenprogramma filosofie.
Een paar jaar na de invoering van de nieuwe examenprogramma's voor de bètavakken blijken behoorlijk wat ambities van de vernieuwingsprojecten vervuld te zijn. Maar met één ambitie is het niet zo goed gelukt: veel docenten biologie, natuur- en scheikunde vinden de examenprogramma's nog steeds te vol. SLO wilde preciezer weten waar de overladenheid in zit en hoe die te voorkomen of te bestrijden is. Daarvoor heeft SLO voor deze drie bètavakken onderzoek gedaan met per vak twee deelstudies: een analyse van enkele veelgebruikte methodes en een gesprek met een lerarenpanel. In dit verslag zijn de uitkomsten van het onderzoek te lezen.