Zoeken
verfijn de resultaten
In de kern gaat het bij praktijkgerichte programma’s voor het havo om brede interdisciplinaire vakken om leerlingen voor te bereiden op keuze en overstap naar het vervolgonderwijs. Bij het concept-schoolexamenvak Praktijkroute havo-Educatie (120 studielasturen) krijgen havisten de gelegenheid om zich te oriënteren op het beroep van leraar en het werkveld educatie.
Het vergroten van samenhang binnen het taalonderwijs op de basisschool door taaldomeinen expliciet met elkaar te verbinden.
Lees hier meer over schrijven met peer-response: een aanpak waarbij leerlingen elkaar helpen bij het leren schrijven van teksten.
In dit SLO project worden lessenseries ontwikkeld voor het schrijfonderwijs in de midden- en bovenbouw (4-8) van het basisonderwijs.
Langs welke weg zijn de eindniveaus 1F en 1S/2F te bereiken? Hoe is de opbouw van de leerstof voor de verschillende domeinen over de groepen 1 tot en met 8? Op deze vraag geeft SLO een antwoord in een reeks van vier publicaties die steeds één van de vier taaldomeinen uit het referentiekader behandelen.
Je toetsbeleid en toetsen (weer) in dienst van het leren stellen, dat wil elke leraar en schoolleider wel. Formatief evalueren staat daarom volop in de schijnwerpers.
Inclusief: een term die de meeste mensen kennen van de btw. Of van zinnen als: ‘zonnebril, nu inclusief brillenkoker!’ Het is je vast niet ontgaan dat de term ook van toepassing is op het onderwijs, namelijk bij ‘inclusief onderwijs’. ‘Inclusief’ is overigens al genuanceerd naar inclusiever onderwijs. Daar spreekt zowel optimisme als realisme uit, en dat spreekt me wel aan.
Hoe geef ik invulling aan burgerschap in de dagelijkse onderwijspraktijk? Welke methoden en andere materialen zijn er? Wie kan me daarbij helpen?