Vaardigheden in het landelijke curriculum
27 februari 2025
Wil je in je onderwijs aan de slag met vaardigheden? Dan vind je op deze site veel bruikbare informatie.
We hanteren de volgende indeling in vijf clusters van vaardigheden.
Wil je weten hoe we tot bovenstaande indeling zijn gekomen, lees dan de verantwoording daarvan.
Bovenstaande indeling wijkt af van de bekende eerdere indeling in 21e-eeuwse vaardigheden. Wil je weten hoe deze indeling zich verhoudt tot die eerdere indeling in 21e-eeuwse vaardigheden? Lees dan de vergelijking (pdf, 1.5 MB).
Wat zijn vaardigheden eigenlijk? En wat komt er allemaal bij kijken? Lees hierover meer via het menu aan de linkerkant van de pagina.
nieuws
- Ontwikkel jij met ons mee?8 mei 2025
- Kerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde gepubliceerd17 april 2025
- Masterclass: Hoe neem je als schoolleider de lead in curriculumontwikkeling?17 april 2025
- SLO-congres 2025: ontvang een melding zodra de inschrijving opent!17 april 2025
- Geactualiseerde examenprogramma's voor wiskunde op het vmbo17 april 2025
relevante SLO-publicaties
- Functionele kerndoelen digitale geletterdheid (concept) inclusief toelichtingsdocument7 mei 2025
- Functionele kerndoelen burgerschap (concept) inclusief toelichtingsdocument6 mei 2025
- Definitieve conceptkerndoelen rekenen en wiskunde herziene versie 2025 inclusief toelichtingsdocument28 april 2025
- Definitieve conceptkerndoelen Nederlands herziene versie 2025 inclusief toelichtingsdocument28 april 2025
- Functionele kerndoelen rekenen en wiskunde (definitief concept) herziene versie 2025 inclusief toelichtingsdocument28 april 2025
toon meer
Leerplankundig thema
- actualisatie
- competentiegericht onderwijs
- curriculumontwerp
- curriculumtheorie & -ontwikkeling
- doorlopende leerlijnen en samenhang
- eindtermen
- kennisbasis
- kerndoelen
- landelijk beleid (macro)
- leerdoelen
- onderzoek / evaluatie
- onderzoeken
- praktische vaardigheden
- professionalisering van de leraar
- schoolbeleid (meso)
- talentontwikkeling
- vaardigheden