Nieuwe categorisering vaardigheden in het curriculum
Rond 2010 groeide de aandacht voor de 21e-eeuwse vaardigheden als leerdoelen in het funderend onderwijs. Ze werden gezien als brede, vakoverstijgende vaardigheden. De aandacht vanuit het beleid werd snel opgepakt in het onderwijsveld. Wij hebben hiervoor curriculummaterialen ontwikkeld, samen met Kennisnet.
Nu is besloten om over te gaan op een nieuwe categorisering van vaardigheden die expliciet de verbinding legt met kennis en vakinhouden. De start van de actualisatietrajecten voor de kerndoelen po en onderbouw vo en de examenprogramma’s bovenbouw vo was een goed moment daarvoor.
Daarom verwijderen we pagina’s met informatie en producten over 21e -eeuwse vaardigheden en maken we nieuwe pagina’s over de nieuwe categorisering. De verantwoording daarvan is hiernaast al te downloaden.
De figuur hieronder toont de nieuwe categorisering en de relaties tussen de categorieën. Ter verduidelijking van begrippen die bij leervaardigheden vaak worden genoemd, zijn ook twee teksten daarover te downloaden.
contactpersoon
agenda
nieuws
- Expertgroepen (v)so burgerschap en digitale geletterdheid bekend: bekijk hier wie erin zitten!18 april 2024
- Reactie SLO op de Staat van het Onderwijs 202417 april 2024
- De eerste stap in een vernieuwd curriculum voor zeer moeilijk lerende of meervoudig beperkte leerlingen27 maart 2024
- Webinars conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid in april en mei22 maart 2024
- Actualiseren van het onderwijs doen we samen22 maart 2024
relevante SLO-publicaties
- Startnotitie Papiamentu en Nederlands Bonaire25 april 2024
- Startnotitie Engels en Nederlands als vreemde taal voor St. Eustatius en Saba25 april 2024
- Functionele kerndoelen (concept) rekenen en wiskunde met toelichtingsdocument27 maart 2024
- Functionele kerndoelen (concept) Nederlands met toelichtingsdocument27 maart 2024
- Conceptkerndoelen leergebied digitale geletterdheid + toelichtingsdocument6 maart 2024