Nieuwe categorisering vaardigheden in het curriculum
Rond 2010 groeide de aandacht voor de 21e-eeuwse vaardigheden als leerdoelen in het funderend onderwijs. Ze werden gezien als brede, vakoverstijgende vaardigheden. De aandacht vanuit het beleid werd snel opgepakt in het onderwijsveld. Wij hebben hiervoor curriculummaterialen ontwikkeld, samen met Kennisnet.
Nu is besloten om over te gaan op een nieuwe categorisering van vaardigheden die expliciet de verbinding legt met kennis en vakinhouden. De start van de actualisatietrajecten voor de kerndoelen po en onderbouw vo en de examenprogramma’s bovenbouw vo was een goed moment daarvoor.
Daarom verwijderen we pagina’s met informatie en producten over 21e -eeuwse vaardigheden en maken we nieuwe pagina’s over de nieuwe categorisering.
De figuur hieronder toont de nieuwe categorisering en de relaties tussen de categorieën.
download
De nieuwe categorisering is in onderstaand document verantwoord.
nieuws
- Conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde opgeleverd28 september 2023
- We zijn gestart: vijf kerndoelenteams bekend21 september 2023
- Kom 10 oktober 2023 naar het Landelijke Congres ‘Actualisatie Kerndoelen’ van SLO13 september 2023
- Meld je aan voor het beproeven van de conceptkerndoelen in jouw onderwijspraktijk22 augustus 2023
- Arthur Bakker benoemd tot hoogleraar Didactiek en Curriculum in het Bètadomein4 juli 2023
relevante SLO-publicaties
- Conceptkerndoelen leergebied rekenen en wiskunde + toelichtingsdocument28 september 2023
- Conceptkerndoelen leergebied Nederlands + toelichtingsdocument28 september 2023
- Wereldkennis: een uitwerking van het referentiekader Ruimte15 september 2023
- Vaardigheden in het landelijke curriculum7 juni 2023
- Rekenen en wiskunde onderbouw vo & vso vervolgonderwijs2 mei 2023