vragen leerlijnen
Met kerndoelen geeft de overheid helderheid over wat leerlingen moeten kennen, kunnen en hebben ervaren aan het einde van het primair onderwijs, onderbouw voortgezet onderwijs, speciaal- en voortgezet (speciaal) onderwijs. Leerlijnen laten zien hoe je aan de kerndoelen kunt werken in de tussenliggende leerjaren.
Een meer officiële omschrijving is: een leerlijn is een beredeneerde volgorde en opbouw van aan te bieden leerinhouden in de richting van een einddoel, met een oplopende moeilijkheidsgraad.
De leerlijnen hebben geen wettelijke status. Het is vooral een waardevol instrument bij het maken van doordachte curriculumkeuzes en de implementatie van de geactualiseerde kerndoelen.
Nu de kerndoelen geactualiseerd worden, ontwikkelen we tussen 2025 en 2027 ook leerlijnen, voorbeelden en andere ondersteunende materialen. Met leerlijnen en voorbeelden bieden we scholen een waardevol instrument om het nieuwe landelijke curriculum te vertalen naar de dagelijkse onderwijspraktijk.
In het najaar van 2026 publiceren we de eerste leerlijnen op onze website. Dit zijn de leerlijnen voor Nederlands en rekenen en wiskunde in het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs. Niet alleen scholen profiteren van de leerlijnen, maar ook uitgeverijen, toetsontwikkelaars en andere onderwijsprofessionals.
Onze curriculumontwikkelaars maken de leerlijnen. Dit doen zij in verschillende stappen. Een van de stappen is om de bruikbaarheid én de opbouw te toetsen bij leraren, schoolleiders, specialisten. Daarvoor vragen we een grote groep schoolleiders, specialisten en leraren om feedback. Naar verwachting delen we de leerlijnen voor rekenen en wiskunde en Nederlands in de zomer van 2026 via de website van SLO.
In 2025 starten we met de ontwikkeling en consultatie van de leerlijnen voor Nederlands, rekenen en wiskunde. Daarna volgen de andere leergebieden en de functionele kerndoelen.
Leraren en schoolleiders kunnen de leerlijnen gebruiken bij het ontwikkelen van een schooleigen curriculum. Een waardevol instrument om antwoorden te vinden op vragen als: hoe vertaal je de inhouden van de geactualiseerde kerndoelen naar een doorlopende leerlijn voor de hele school? En hoe geef je in groep 3-4 invulling aan je les, zodat je voldoet aan de kerndoelen in groep 8? Hoe ziet je les eruit in klas 1, zodat het voldoet aan de kerndoelen voor het einde van de onderbouw in het vo? Ook laten de leerlijnen zien hoe je aan meerdere kerndoelen tegelijk kan werken. De leerlijnen zijn geen concreet lesprogramma. Scholen mogen de leerlijnen zelf verder vertalen naar de context van hun school.