Vaardigheden in het landelijke curriculum
27 februari 2025
Wil je in je onderwijs aan de slag met vaardigheden? Dan vind je op deze site veel bruikbare informatie.
We hanteren de volgende indeling in vijf clusters van vaardigheden.
Wil je weten hoe we tot bovenstaande indeling zijn gekomen, lees dan de verantwoording daarvan.
Bovenstaande indeling wijkt af van de bekende eerdere indeling in 21e-eeuwse vaardigheden. Wil je weten hoe deze indeling zich verhoudt tot die eerdere indeling in 21e-eeuwse vaardigheden? Lees dan de vergelijking (pdf, 1.5 MB).
Wat zijn vaardigheden eigenlijk? En wat komt er allemaal bij kijken? Lees hierover meer via het menu aan de linkerkant van de pagina.
agenda
21nov
nieuws
- Aanvullend advies implementatie kerndoelen voor het GO: ruimte voor maatwerk11 september 2025
- Start actualisatie examenprogramma’s informatica en maatschappijkunde en maatschappijwetenschappen!5 september 2025
- 137 scholen starten met beproeven conceptexamenprogramma’s en syllabi4 september 2025
- Kerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid gepubliceerd1 september 2025
- Beter weten en zorgvuldig meten: wat gebeurt er in de klas?10 juli 2025
relevante SLO-publicaties
- Schrijfonderwijs op peil15 september 2025
- Adviesrapport aanvullend implementatieadvies voor het gespecialiseerd onderwijs11 september 2025
- Stappenplan burgerschap9 september 2025
- Conceptexamenprogramma wiskunde maatschappij C&M – versie 2 – havo1 september 2025
- Conceptexamenprogramma wiskunde maatschappij C&M – versie 2 – vwo1 september 2025
toon meer
Leerplankundig thema
- actualisatie
- competentiegericht onderwijs
- curriculumontwerp
- curriculumtheorie & -ontwikkeling
- doorlopende leerlijnen en samenhang
- eindtermen
- kennisbasis
- kerndoelen
- landelijk beleid (macro)
- leerdoelen
- onderzoek / evaluatie
- onderzoeken
- praktische vaardigheden
- professionalisering van de leraar
- schoolbeleid (meso)
- talentontwikkeling
- vaardigheden