SLO in de media
verfijn de resultaten
Zoeken in de index
In deze tijd vol maatschappelijke uitdagingen zijn er zorgen over de aandacht voor Wetenschap & Technologie op basisscholen. Door het oplopende lerarentekort, uitval van leraren en lessen in coronatijd, focus op basisvaardigheden en nieuwe leergebieden als burgerschap en digitale geletterdheid, zijn er simpelweg zorgen over de tijd, aandacht en mankracht voor W&T.
Hoe staat het met het W&T in het po? SLO brengt ontwikkelingen in kaart
Drie leden van het team actualisatie kerndoelen rekenen en wiskunde vertellen over hoe ze te werk gaan en wat de verwachte opbrengst is voor leraren en leerlingen.
Een artikel in Prima Onderwijs, januari 2023.
Wat doe je om de basisvaardigheden rekenen bij basisschoolleerlingen te versterken? We vragen het aan Marjolein Fekkes, leerkracht van groep 4 en rekenspecialist van IKC Willem Alexander in Leeuwarden.
Een artikel uit Didactief Special 'De basis op orde', 2022.
Goed onderwijs – ook in de basisvaardigheden – begint met het afstemmen van toetsing op het curriculum. Dat vraagt wel wat van scholen, vertellen curriculumontwikkelaar Anne-Christien Tammes (SLO) en toetsexpert Dominique Sluijsmans.
Een artikel uit Didactief Special 'De basis op orde', 2022.
Daltonschool De Evenaar in Oss ging aan de slag met de kerndoelen. En ontdekte wat daarin beter kan, vertelt leerkracht en taalcoördinator Bjorn Danen.
Een artikel uit Didactief Special 'De basis op orde', 2022.
Vakverenigingen van leraren zijn betrokken bij de actualisatie van de kerndoelen. Vijf vragen aan Ebrina Smallegange (voorzitter Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren) en Robert Chamalaun (voorzitter vakvereniging Levende Talen Nederlands).
Een artikel uit Didactief Special 'De basis op orde', 2022.
Teams van leraren, vak- en curriculumexperts, zijn bezig met het actualiseren van de kerndoelen Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Doel: leerlingen beter voorbereiden op vervolgonderwijs en hun plek in de maatschappij. Hoe pakken drie leden van het team kerndoelen Nederlands dit aan?
Een artikel uit Didactief Special 'De basis op orde', 2022.
Wat doe je om de basisvaardigheden taal-Nederlands bij vmbo-leerlingen te versterken? We vragen het aan Stefan Postulart, leraar Nederlands in de bovenbouw van de sector Zorg & Welzijn van het Oranje Nassau College in Zoetermeer.
Een artikel uit Didactief Special 'De basis op orde', 2022.
Veel leerlingen verlaten het onderwijs zonder goede beheersing van taal-Nederlands en rekenen-wiskunde. Werken aan de basisvaardigheden taal en rekenen is dagelijkse kost op scholen. In dit artikel komen vier onderwijsexperts aan het woord over de belangrijkste uitdagingen en hoe je daar als school goed mee om kunt gaan.
Een artikel uit Didactief Special 'De basis op orde', 2022.
Deze week verscheen in Didactief de special 'De basis op orde' van SLO. De special gaat over heldere kerndoelen en hoe je met basisvaardigheden aan de slag kunt. Met bijdragen van onder andere het team kerndoelen Nederlands, Ebrina Smallegange van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en Robert Chamalaun van vakvereniging Levende Talen Nederlands.