Formatief evalueren bij verhalend ontwerpen met een prentenboek


Aan de slag met Woeste Willem bij kleuters
21 juli 2020

Verhalend ontwerpen doet een groot beroep op de betrokkenheid van kinderen. Als leerkracht benut je de natuurlijke nieuwsgierigheid van ieder kind om samen met hen een verhaal te vertellen. Jij maakt het begin en de rode draad en nodigt de kinderen uit om daar hun eigen ideeën aan toe te voegen om het verhaal af te maken. Zo stimuleer je eigenaarschap bij kinderen over hun eigen leer- en ontwikkelproces. Dit uitgewerkte voorbeeld laat zien hoe de principes van formatief evalueren verweven kunnen worden in de onderbouw van het primair onderwijs. Na een korte toelichting op verhalend ontwerpen en formatief evalueren wordt een stappenplan gepresenteerd dat de onderwijsinhouden en de pedagogische en onderwijskundige ideeën over goed onderwijs met een formatieve insteek bijeenbrengt.


jaar van uitgave: 2020

Linde, G. van der (2020). Formatief evalueren bij verhalend ontwerpen met een prentenboek : Aan de slag met Woeste Willem bij kleuters. Enschede: SLO.


toon meer

Sector

Leerplankundig thema

Vrije trefwoorden