Publicaties
verfijn de resultaten
Zoeken in de index
Initial memorandum English and Dutch as a foreign language on Sint Eustatius and Saba.
Startnotitie voor de actualisatie kerndoelen Papiamentu en
Nederlands voor Bonaire
Startnotitie voor de actualisatie kerndoelen Engels en Nederlands als vreemde taal voor St. Eustatius en Saba
In deze handleiding wordt beschreven wat schrijven in de onderbouw (groep 1-2-3) inhoudt en worden de principes van peer response en genrekennis toegelicht. Ook de lessenserie zelf is opgenomen in deze handleiding, omdat kinderen in groep 1-2-3 nog niet zelfstandig met het materiaal kunnen werken. De werkbladen die bij de lessen horen, vind je apart van de handleiding op de website.
Functionele kerndoelen (concept) voor Nederlands, inclusief het toelichtingsdocument.
Bijeenkomst 3 voor als met je team aan de slag wilt gaan met de basisvaardigheden taal.
Bijeenkomst 2 voor als met je team aan de slag wilt gaan met de basisvaardigheden taal.
Bijeenkomst 1 voor als met je team aan de slag wilt gaan met de basisvaardigheden taal.
Deze handreiking gaat over rijke gesprekken in het onderwijs. In het eerste deel lees je waarom deze gesprekken een belangrijke plaats verdienen in het onderwijs. Het tweede deel geeft informatie over hoe je deze gesprekken kunt voeren en inbedden in je lessen en wat dat vraagt van jouw rol als leraar en van je leerlingen.
Geschiedenis is een talig vak en stelt hoge eisen aan de taalvaardigheid van leerlingen. Juist de taalvaardigheid van Nederlandse leerlingen is de afgelopen jaren een groot punt van zorg. Aandacht voor taal in het geschiedenisonderwijs helpt leerlingen bij het omgaan met primaire bronnen en historisch redeneren.
Deze handreiking baseert zich op de principes van taalgericht vakonderwijs en biedt handvatten om leerlingen te ondersteunen bij het lezen van en het schrijven en in gesprek gaan over primaire bronnen.
De drie bijbehorende voorbeeldmatige lessenseries zijn vanuit de handreiking te downloaden en kant-en-klaar te gebruiken.